I fokus står menneskets behov for å overskride egne grenser og stadige higen etter anerkjennelse, gjenkjennelse og omsorg.
Romanen Frankenstein ble til da forfatter Mary Shelley besøkte poeten lord Byron sommeren 1816. Grunnet en askesky etter et vulkanutbrudd, var det dårlig vær hele sommeren. For å få tiden til å gå, inngikk de et veddemål om hvem som kunne skrive den beste skrekkhistorien. Mary Shelley vant.
Doktor Frankenstein er en ambisiøs vitenskapsmann, som prøver å gi liv til et nytt menneske, sydd sammen av kroppsdeler fra lik. I møte med sitt eget skaperverk opplever Frankenstein en uoverstigelig frykt for det skapte, og overlater monsteret til seg selv. Alt monsteret ønsker seg, er anerkjennelse og kjærlighet, men på grunn av sitt skremmende utseende, blir det utstøtt overalt.
I regissør Camilla Kold og Astrid Berg Hauges dramatisering av Mary Shelleys klassiker, er det tre skikkelser vi møter. Doktor Frankenstein, monsteret og en mefistoliknende skikkelse som viser seg når Frankenstein graver etter likdeler på kirkegården. Denne djevelen fungerer både som fortrolig følgesvenn og som megler, men viser raskt sitt sanne ansikt ved å egge til strid og kaos.
Romanklassikeren Frankenstein er med sin kombinasjon av relasjonelle problemstillinger, etiske og moralske spørsmål og et godt spadetak inn i skrekksjangeren, svært godt egnet for scenen. Historien åpner opp for en scenisk verden full av humor, gru, orgelmusikk, fortvilelse, opphøyethet og håp.
NB: Vi gjør oppmerksom på at det benyttes scenerøyk og blinkende lys i forestillingen.
Premiere Oslo Nye Centralteatret 15. november 2023