To monologer, to skuespillere, to ukers prøvetid.

Mens Vaginamonologene vil være kjent for mange fra før av, er The Supreme Gentleman et langt mindre beskrevet blad. Enn så lenge. For denne nyskrevne monologen av den unge dramatikeren Nanna Bang besitter både skrivekunst og innhold med stor sprengkraft.

The Supreme Gentleman er en ærlig og presis beskrivelse av en såkalt incel – en mann som lever i ufrivillig sølibat, og som opplever dette som sentralt for hvordan han definerer seg selv som menneske.

Tittelen på stykket viser til kallenavnet på massemorderen Elliot Rodger som, før han skjøt og drepte seks mennesker, publiserte et manifest om sitt hat mot kvinner og sin frustrasjon over å være jomfru.

Nanna Bang har brukt flere år på sin research til stykket. Det har vært viktig for henne å menneskeliggjøre karakteren, uten verken å dømme eller forsvare. «Jeg ville komme inn i hodet på en incel og forstå ham – ikke bare stille ham ut eller gjøre ham til en mann folk kan avskrive som slem eller en weirdo», sier Nanna Bang selv.

New York Times skrev for noen år siden at ingen andre politiske teaterstykker i nyere tid har hatt større innflytelse på verden enn Eve Enslers Vaginamonologene. Siden stykkets spede begynnelse off-off-Broadway i 1996, har det blitt satt opp i 140 land på 50 ulike språk.

I senere år har Vaginamonologene fått kritikk for å kunne virke ekskluderende og målbære en aktivisme sentrert for mye mot selv-et. Eve Ensler har uttalt at hun kan forstå kritikken, og understreker at hennes anliggende er en interseksjonell feminisme. Men, selv om hun skulle ønske at det 26 år gamle stykkets opprinnelige budskap var utdatert, er det ikke det.

Vaginamonologene tar opp temaer som fortsatt debatteres i dag. Kvinners forhold til egen kropp og seksualitet er mer frigjort nå, men det finnes fortsatt mange vaginamyter og mye vaginaskam. Vi er enda ikke i mål. Vaginamonologene banet vei for forrige generasjon feminister. Vi vil bruke den som et utgangspunkt for å forstå samtidens feministiske prosjekt.

Når Oslo Nye Teater nå inviterer publikum til å se de to monologene på én kveld, handler det om dialogen disse inviterer til. Hvordan påvirker samfunnets fokus på utseende individets selvfølelse? Hva skjer når emosjoner blir forbudte, undertrykte og skambelagte? I kjønnskampens polariserte debattklima finnes det ingen vinnere, hvis ikke vi klarer å legge kjønn bak oss og se på mennesket som helhet.

Premiere 18. januar 2023 på Oslo Nye Centralteatret

VANLIGE RABATTER

Grupperabatt: Gis ved kjøp av minimum 10 billetter. Vi sender deg billettene kostnadsfritt hvis dette avtales ved bestilling.

Rabatt for pensjonister, trygdede og vernepliktige.

Ca. 50% rabatt for barn t.o.m. 16 år/ studenter/ skoleelever i videregående skole. Gjelder oppsetninger på Hovedscenen og Centralteatret (NB! gjelder ikke gjestespill).

OBOS-rabatt (gjelder ikke oppsetninger i Trikkestallen).

Opplys om rabatt-type ved billettbestilling.