Oslo Nye - Hele byens teater

Kjøp billetter
Kjøp billetter

Vår for min indre musikant – mel brooks om the porducers

Arkiv

Vi bodde ut mot bakgården. Selv om depresjonen herjet var det musikk i luften. Det var musikk over alt. Ikke Vivaldi og Verdi, men tidens populærmusikk: Bing Crosby sang From Monday On i radioen, familien Miller ved siden av spilte Russ Combo-plater, en Benny Goodman-wannabee øvde på Don’t be that Way på sin noe pipete klarinett i leiligheten vis a vis, en pianist lenger nede i gaten rister Broadway-melodier ut av ermet som en inspirasjon til å løpe og kjøpe noter.

Det kom også musikk fra meg. Jeg var en gutt som vokste opp med øret klistret til radioen, og kunne tekstene til alle de største slagerne i 1935. Jeg sang dem dagen lang, mens jeg danset langs fortauene.

Jeg spilte også fløyte, men den beste fløytist jeg noen gang har kjent var min mors bror, onkel Joe. Han var taxisjåfør og kjente tilsynelatende alle melodier som noensinne var skrevet. Min far døde da jeg av to år gammel, og onkel Joe – som skjønte at jeg savnet en far – viste meg alltid en spesiell interesse. Han lekte ride, ride ranke med meg på kneet, trakk sleden min gjennom snøen og kjøpte sjokoladeboller til meg hos Loft’s.

Det var også onkel Joe som en sagnomsust fredag kveld kom stormende inn i leiligheten vår med to billetter han hadde fått til Broadway: Cole Porter’s Anything Goes (spilt på Oslo Nye Teater i 1990, red.anm.), med William Gaxton, Victor Moore og ingen ringere enn Miss Ethel Merman. Billettene var til en lørdagsmatiné dagen etter, og onkel Joe inviterte meg med hvis jeg hadde lyst. Om jeg hadde! Aldri er det hørt et raskere og klarere ”jaaaa!”. Jeg hadde aldri sett en musikal, verken på Broadway eller andre steder, men likevel kunne jeg både tekst og melodi til mange av sangene i Anything Goes. På den tiden var nemlig populærmusikken ofte hentet fra Broadwayoppsetninger.

Billettene våre var ikke akkurat de beste, men jeg kunne ikke vært lykkeligere der jeg satt på nest siste rad på øverste balkong. Tenk å høre Ethel Merman synge I Get a Kick Out of You, mens jeg satt der i salen! Det var ingen mikrofoner, og vi satt milevidt fra scenen, men onkel Joe og jeg var likevel enige om at Merman kanskje sang bitte litt for høyt. Jeg syntes likevel det var den største opplevelsen siden jeg oppdaget sjokolademelk. Jeg hadde gåsehud, og holdt på å besvime. Og for en musikk fra Cole Porter! Himmelske melodier, overraskende tekster – ikke bare i I get a Kick Out of You, men også Your’re the Top, It’s Delovely, All Thorough the Night, og selvfølgelig tittelmelodien Anything Goes.

For ikke å snakke om lydprakten som strømmet opp fra orkestergraven, anført av messingblåserne, de gjallende trompetene og betagende trombonene, som strakte seg mot månen. Morsomt var det også. Da teppet falt, hoppet jeg opp og ropte og skrek så mitt ni-årige hode holdt på å falle av. Der oppe på øverste balkong følte jeg meg nærmere himmelen enn jeg noen gang kunne komme.

Jeg ble totalt forelsket i ”Broadway musikal comedy” den ettermiddagen, og innledet også en livslang beundring for Cole Porters musikk og tekster. Han er den dag i dag min yndlings-låtskriver. Jeg husker at da jeg hadde lagt meg kvelden etter Anything Goes tenkte jeg at når jeg blir voksen må jeg på en eller annen måte klare å bli involvert i en musikal, kanskje til og med som komponist og forfatter.

Men noe skjedde. Livet kom i veien for at jeg skulle bli den nye Cole Porter. Da jeg var fjorten fikk jeg min første betalte jobb i musikkbransjen. Som trommeslager, ikke låtskriver. Jeg spilte hver sommer i et orkester som spilte et sted som heter Butler Lodge i the Cathills. En kveld da jeg var seksten ble komikeren i forestillingen syk, og jeg steppet inn for ham. Jeg vendte aldri tilbake til trommene, jeg var komiker til tjuefem dollar uken.

Etter andre verdenskrig og tjeneste i hæren, var jeg tilbake i New York hvor jeg hadde mange særdeles lykkelige år med å skrive sketsjer til TV-showet Your Show of Shows. Det fortsatte jeg med frem til 1964, hvor jeg satte økonomien min på spill ved å si opp jobben for å skrive manus til min første film: The Producers, en komedie med et par sanger innbakt. Jeg sa til min daværende kone, den utrolig vakre og uendelig talentfulle Anne Bancroft, som jeg er lykkelige over å kunne si fremdeles er min kone,* at jeg måtte finne noen som kunne skrive sangene.
– Jeg vet hvem som kan skrive den, sa hun.
–  Hvem da? Spurte jeg.
– Du, sa hun. Du er musikalsk, du synger godt, og bortsett fra det har du så lenge vi har kjent hverandre gnålt om hvor gjerne du ville vært låtskriver. Nå tar du en blokk og en blyant, går inn på rommet ved siden av, og jeg vedder på at du innen en time er gått kommer ut med en glimrende sang.
Som sagt så gjort. Bare en time og en måned senere var jeg ferdig med Springtime for Hitler. Jeg hadde ikke bare skrevet teksten, men også melodien. Ideen hadde jeg i hodet, deretter lekte jeg den frem på pianoet, nynnet den inn i en båndopptaker, og så overførte en musikkforsker jeg kjente den til notepapiret. Jeg skrev også en sang til, Prisoner of Love, og jeg kan ikke beskrive hvor rørt jeg var da jeg første gang så notene med krediteringen ”Tekst og melodi av Mel Brooks”.

Men filmen The Producers ble dessverre verken en kritiker-eller publikumssuksess. Den ble faktisk slaktet rund baut. Sønderrivende anmeldelser og elendig billettsalg alle steder med unntak av New York, Chicago og Los Angeles, gjorde meg mer mismodig enn jeg finner ord for. Jeg holdt på å gi opp hele showbusinessen og tenkte på å studere farmasi og åpne eget apotek hjemme i Williamsburg.

Vi spoler hurtig fremover, til våren 1998, hvor jeg fikk en telefon på mitt kontor i Culver Studios i Los Angeles. Jeg var likevel ikke blitt apoteker, jeg var filmprodusent. Telefonen kom fra en meget betydningsfull mann som skal forbli anonym: David Geffen. David er en velstående legende i musikkindustrien, som sammen med Steven Spielberg og Jeffrey Katzenberg grunnla og leder Holywoods nyeste filmstudio DreamWorks SKG.

Jeg ser på David som en av bransjens klokeste menn, og da han fortalte meg at han gjerne ville at jeg skulle sette The Producers opp på Broadway med ham som produsent svarte jeg ikke nei med det samme, men det endte likevel med et høflig nei til slutt. Men David Geffen aksepterte ikke nei, hverken høflige eller andre. Hver bidige gang jeg tok telefonen var han i den andre enden. Etter den 16. stadig mer overbevisende oppringningen på åtte dager ble mitt høflige nei plutselig til et rungende ja! Selvfølgelig ville jeg det! Men da jeg foreslo at jeg selv skulle skrive sangene, både musikk og tekst, sa han at han allerede hadde tenkt på en annen, ingen ringere enn Jerry Herman.

Det var vanskelig å komme med innvendinger. Jeg hadde beundret Jerry Herman helt siden hans første Broadway-show Milk and Honey, og jeg hadde som så mange andre frydet meg over hans tekster og musikk til uforglemmelig forestillinger som Hello Dolly, Mame, Dear World, Mack an Mabel og La Cage aux Folles (spilt på Oslo Nye Teater i 2004, red. anm.).

Selv om jeg altså mer enn noe annet ønsket å skrive mitt eget partitur, gikk jeg med på å møte Jerry. Jeg besøkte ham i Beverly Hills  hvor han tok meg med inn i musikkrommet og straks bekjente to ting: 1) hvor høyt han elsket The Producers og 2) hvor lei seg han var for at han ikke var den rette til å skrive sangene til forestillingen.
– Men, sa han, jeg kjenner en annen låtskriver som vil være helt perfekt.
–   Hvem da? spurte jeg.
–  La meg spille litt av musikken hans for deg, sa Jerry og satte seg ved flygelet og spilte I’m Tired, en sang som den uforglemmelige Madeline Kahn sang i Blazing Saddles, og så Hope for the Best, Expect the Worst, fra min andre film The Twelve Chairs.
– Vent et øyeblikk, stopp! sa jeg. Det er jeg som har skrevet disse sangene.
–  Selvfølgelig er det det, sa Jerry med et smil, og du har også skrevet High Anxiety – du er en strålende låtskriver.
– Er jeg det? spurte jeg.
– Ja, det er du, var svaret. Det ville vært helt vanvittig å lage en Broadway-produksjon av The Producers uten Springtime for Hitler og Prisoners of Love. Du har allerede skrevet to store sanger. Nå skal du bare skrive seks-sju til, så har du et Broadway-partitur. Så, gå nå med min velsignelse og sett i gang.

Og det var akkurat det jeg gjorde. Jeg skrev faktisk sytten sanger til med stor hjelp fra mange, men særlig fra tre spesielle mennesker. Først og fremst Thomas Meehan, en gammel venn og Tony-belønnet forfatter for manuset på Annie, som skrev manuset på The Producers sammen med meg. I løpet av de to et halvt årene vi arbeidet side ved side, viste han meg når musikalen skulle synge, og når den ikke skulle det. Glen Kelly, et musikalsk geni og en strålende arrangør, tok mine grove og enkle sanger og skapte dem om til fantastiske Broadway-melodier. Sist men ikke minst må jeg nevne Susan Stroman, forestillingens utrolige og Tony-belønnede koreograf og regissør, som har fått forestillingen til å fungere på scenen på måter jeg aldri hadde forestilt meg.

Til slutt, da vi hadde gjort ferdig det første utkastet, og jeg sto og stampet i gulvet for å få det på scenen, var David Geffen altfor opptatt med DreamWorks til å kunne tilbringe et år i New York som praktisk Broadway-produsent. Han trakk seg derfor sjenerøst nok fra prosjektet for å gi plass til andre produsenter.
– Du skal bare gi meg et par gode premierebilletter, slik at jeg kan stå der sammen med publikum og applaudere, sa David.

Nå er altså drømmen til den ni-årige Brooklyngutten som engang var meg, endelig gått i oppfyllelse. Førstkommende torsdag, den 19. april 2001, har en splitter ny Broadway musical comedy med tittelen The Producers premiere på St. James Theatre, med den krediteringen jeg drømte om for sekstiseks år siden: Musikk og tekst av Mel Brooks. Jeg skal nok en gang møte kritikerne ansikt til ansikt med tittelen The Producers. Jeg håper på det beste, forventer det verste, og heldigvis vil det lille apoteket på hjørnet av South Third og Hooper i Williamsburg fortsatt være en mulighet.

Oversatt av Erik Årsland

Red anm.
*) Anne Bancroft døde 8. juni 2008.

– Teksten ovenfor ble første gang offentliggjort i The New York Times 15. april 2001 i forbindelse med premieren på The Producers på Broadway.

– Mel Brooks håp om suksess ble ikke gjort til skamme. The Producers ble en gigantsuksess på Broadway, med glitrende kritikker og stor publikumssuksess. Forestillingen ble historisk da den mottok rekordmange Tony-awards, hele 12 stk., bl.a. for Best Musical, Best Original Score, Best Book og Best Choreography.

I 2004 hadde forestillingen premiere i London, også det en stor, prisbelønnet suksess. Siden er den spilt i mange land, bl.a. i Danmark (første ikke-engelskspråklige oppsetning i 2006) og i Sverige før den nå endelig får Norges-premiere. Produksjonen i Sverige ble spilt med stor suksess i Stockholm, Göteborg og Malmö.

The Producers ble filmatisert på nytt etter Broadway-suksessen. Filmen kom i 2006. Mel Brooks første film kom i 1969.
 

Se alle ›

Aud schønemann-prisen til birgitte victoria svendsen - 4. november 2013

Les hele saken ›

Ny adm. dir. og toleder-modell på oslo nye teater fra nyttår - 30. oktober 2013

Les hele saken ›

Ti vil bli administrerende direktør på oslo nye teater - 21. august 2013

Les hele saken ›

Neste kamp – en hundreårskrønike fra vålerenga på hovedscenen - 3. juni 2013

Les hele saken ›

Bystyret har i kveld bestemt at oslo nye teater blir prosjektteater. - 7. mars 2013

Les hele saken ›

Teatersjef ved oslo nye teater med tiltredelse 1. januar 2014 - 13. september 2012

Les hele saken ›

Jonas gardell på hovedscenen fredag 7.- og lørdag 8. oktober - 3. oktober 2011

Les hele saken ›

Jonas gardell på hovedscenen fredag 7/10 og lørdag 8/10 - 3. oktober 2011

Les hele saken ›

Se filmer fra våre forestillinger på smarttelefonen! - 6. september 2011

Les hele saken ›

Møt den farligste mannen fra chicagos underverden i grensen! - 5. april 2011

Les hele saken ›

Baby universe – supertilbud for nyhetsbrevmottagere! - 24. mars 2011

Les hele saken ›

Vår for min indre musikant – mel brooks om the producers - 20. januar 2011

Les hele saken ›

Underholdningsteatrets ridder – intervju med anders aldgård - 20. januar 2011

Les hele saken ›

Vår for min indre musikant – mel brooks om the porducers - 20. januar 2011

Les hele saken ›

Sjarmerende tanntroll premiereklare på trikkestallen - 11. januar 2011

Les hele saken ›

Flammende forsvar for oslo nye teater i dagbladet - 23. november 2010

Les hele saken ›

Hilde louise asbjørnsen vant dirigentkonkurransen maestro - 15. november 2010

Les hele saken ›

Hilde louise andersen vant dirigentkonkurransen maestro - 14. november 2010

Les hele saken ›

For konge og fedreland – shabana rehman i nasjonens tjeneste - 2. november 2010

Les hele saken ›

Ferske beats, blodig gatejustis, ung kjærlighet og shakespeare - 27. oktober 2010

Les hele saken ›

Opplev trollbyen i produksjon! under oslo kulturnatt - 15. september 2010

Les hele saken ›

Prosjektarbeid for lærere i 10. klasse og videregående skole - 24. august 2010

Les hele saken ›

The producers – neste store musikal på oslo nye teater - 17. august 2010

Les hele saken ›

Oslo nye teater ønsker velkommen til åpnet hus lørdag 21. august - 17. august 2010

Les hele saken ›

Prisbelønnet roman av karsten alnæs storsatsning på oslo nye teater - 4. juni 2010

Les hele saken ›

Kurt koker hodet: intervju med erlend loe og johannes joner - 27. april 2010

Les hele saken ›

På scenekanten-arrangement med kreftforeningen 16. februar - 8. februar 2010

Les hele saken ›

Møt muldvarpen vår på tanum karl johan 13. februar - 8. februar 2010

Les hele saken ›

På scenekanten-arrangement med kreftforeningen tirsdag 16. februar - 8. februar 2010

Les hele saken ›

Spring awakening: seksuell oppvåkning – fra sorg til glede og berikelse? - 26. januar 2010

Les hele saken ›

Spring awakening: finnes det en plass for meg? av kjersti horn - 26. januar 2010

Les hele saken ›

Kalenderpikene: skjebnedager – historien om kalenderpikene - 15. januar 2010

Les hele saken ›

Kalenderpikene: hva er the women´s institute (wi)? - 15. januar 2010

Les hele saken ›

Jo strømgren i samarbeid med tysk kunstner om hamsun-forestilling - 24. november 2009

Les hele saken ›

Aud schønemann-prisen til skuespiller jan martin johnsen - 22. oktober 2009

Les hele saken ›

Få med deg høstsonaten og på scenekanten onsdag 7. oktober - 1. oktober 2009

Les hele saken ›

Festforestilling til inntekt for aud schønemann-statue - 1. oktober 2009

Les hele saken ›

Få med deg høstsonaten og på scenekanten 7. oktober - 1. oktober 2009

Les hele saken ›

Festforestilling til inntekt for aud schønemann-skulptur - 1. oktober 2009

Les hele saken ›

Høstferietilbud på peer gynt – en vandreforestilling - 23. september 2009

Les hele saken ›

Studiemateriell for peer gynt-en vandreforestilling - 14. september 2009

Les hele saken ›

Peer gynt-en vandreforestilling: om de medvirkende - 10. september 2009

Les hele saken ›

Intensjonsavtale mellom kirkens nødhjelp og oslo nye teater - 9. juni 2009

Les hele saken ›

Norsk dramatikkfestival 2009 går av stabelen denne uken! - 25. mai 2009

Les hele saken ›

Avlyst forestilling edvard munch-alfa og omega i kveld - 18. februar 2009

Les hele saken ›

Edvard munch-alfa og omega: intervju med øystein røger - 4. februar 2009

Les hele saken ›

Siste forestillinger på singin’ in the rain og et dukkehjem - 3. november 2008

Les hele saken ›

Sesongpremiere på jul i blåfjell og jul med prøysen og snekker andersen. - 29. oktober 2008

Les hele saken ›

Ønsker å vise en mindre glossy side av virkeligheten - 26. august 2008

Les hele saken ›

Bli kjent med måne for livets stebarn på litteraturhuset - 14. august 2008

Les hele saken ›

Askeladden og de tre prinsesser i berget det blå: om de som står bak - 1. april 2008

Les hele saken ›

Askeladden og de tre prinsesser i berget det blå – rolleliste - 1. april 2008

Les hele saken ›

Elektra: mennesker og bjørner gjennom tusener av år - 11. mars 2008

Les hele saken ›

Moderne elektra får urpremiere på oslo nye centralteatret - 6. februar 2008

Les hele saken ›

Singin’ in the rain: historien om singin´in the rain - 24. januar 2008

Les hele saken ›

Singin´in the rain: stepp – en danseform i utvikling - 24. januar 2008

Les hele saken ›

Singin`in the rain: den stumme eller den støyende kunst? - 24. januar 2008

Les hele saken ›

Ryktene svirrer som sjokkerende kjærlighetsforhold. - 24. oktober 2007

Les hele saken ›

Lønns- og personalkonsulent søkes – fast stilling - 8. oktober 2007

Les hele saken ›

Breaking the waves: med et hjerte av gull kan mirakler skje … - 30. august 2007

Les hele saken ›

Breaking the waves: en historie om tro og kjærlighet - 30. august 2007

Les hele saken ›

Arsenikk og gamle kniplinger: om hyllebærvin og arsenikk - 30. august 2007

Les hele saken ›

Arsenikk og gamle kniplinger: menn som kvinner og vice versa - 30. august 2007

Les hele saken ›

Møt saabye christensen til debatt på centralteatret - 19. april 2007

Les hele saken ›

Spellemann på taket: hva vi forlater? ikke stort, bare anatevka - 14. mars 2007

Les hele saken ›

Trenger du en vitamininsprøytning for å komme igjennom vinteren? - 28. februar 2007

Les hele saken ›

Oslo nye teater as søker vikar for markedskonsulent - 31. januar 2007

Les hele saken ›

Audition: 7 mannlige dansere med stepp- og sangerfaring - 22. januar 2007

Les hele saken ›

En himmel full av stjerner: å være vanlig i mediene - 17. januar 2007

Les hele saken ›

En himmel full av stjerner: du kommer til å bli kjendis - 17. januar 2007

Les hele saken ›

Himmel full av stjerner: du kommer til å bli kjendis - 17. januar 2007

Les hele saken ›

Oslo nye teater as søker leder for rekvisittavdelingen - 9. januar 2007

Les hele saken ›

Vinneren av kjempesjansen er spellemann i spellemann på taket - 29. november 2006

Les hele saken ›

Kjempesjansevinner har startet prøver på spellemann på taket - 27. november 2006

Les hele saken ›

Kjempesjansevinner ihar startet prøver på spellemann på taket - 27. november 2006

Les hele saken ›

Oslo nye teater søker statister til en himmel full av stjerner! - 11. oktober 2006

Les hele saken ›

Om bruk av rollespill i litteraturundervisningen - 15. september 2006

Les hele saken ›

Teacher-in-role as «polonius» – students-in-role as rosenkrantz and guildenstern – as exposition - 15. september 2006

Les hele saken ›

Anders jahres kulturpris til svein sturla hungnes - 11. september 2006

Les hele saken ›

Manndomsprøven: alderdomsprøven av s. b. osvold - 8. september 2006

Les hele saken ›

Spellemann på taket neste musikal ut på oslo nye teater - 7. september 2006

Les hele saken ›

Ibsenfestivalen med peer gynt på oslo nye centralteatret - 24. august 2006

Les hele saken ›

Ulv og engel – møt leonard cohen på oslo nye hovedscenen - 3. mai 2006

Les hele saken ›

Fruen fra det indiske hav: bollywood-verdens største - 13. mars 2006

Les hele saken ›

Skulle det dukke opp flere lik er det bare å ringe… - 25. november 2005

Les hele saken ›