Oslo Nye Teater har de siste årene levert en perlerad av musikalsuksesser. En fellesnevner for de fleste av disse er Svein Sturla Hungnes som regissør og Marianne Skovli Aamodt som koreograf. Slik blir det også denne gangen. Tospannet skal igjen dra sammen for å gi Oslos befolkning en ny, stor musikalopplevelse. Med seg har de Atle Halstensen som musikalsk leder.
Spellemann på taket er ikke spilt i Oslo siden Det Norske Teatrets suksessforestilling i 1987. Lasse Kolstads legendariske Tevje huskes fremdeles av mange, og det knytter seg selvfølgelig stor spenning til hvem som skal løfte arven etter ham.
Svein Sturla Hungnes forteller at han gleder seg til å jobbe med en musikal som ikke bare inneholder glitrende god musikk og flotte sanger, men som også gir skuespillerne gode karakterroller å jobbe med. Spellemann på taket er en engasjerende historie om en familie i endring, hvor tradisjoner og forventningene til hvordan ting skal være møter den nye tid. Gammelt tankesett må bryne seg på nye idéer, slik sett er det vel helt på sin plass å bruke det litt forslitt begrepet ” evig aktuelt”, om denne musikalklassikeren. Men kjenner vi Svein Sturla Hungnes rett vet han nok å både overraske og sette sitt preg på også denne forestillingen, slik han har gjort med teatrets store musikalsuksesser de siste årene: Cabaret (2000), Chicago (2002), My Fair Lady (2003), La Cage aux Folles (2004) og sist, men ikke minst årets West Side Story.