Oslo Nye - Hele byens teater

Kjøp billetter
Kjøp billetter

Singin’ in the rain: historien om singin´in the rain

Arkiv

Så gjennomførte og godt laget var de at mange holder mål den dag i dag. Den mest kjente av disse klassikerne er Singin’ in the Rain fra 1952. Den er Jean-Luc Godards favorittfilm, Billy Wilder betegnet den som «en av de beste filmene som er laget», og Stanley Kubrick hyllet den i A Clockwork Orange.
          Hvordan ble så Singin’ in the Rain egentlig til? Hvem skrev tittelsangen? Og hvordan kom den seg til scenen? For mens Hollywood nesten alltid filmatiserte populære Broadway-musikaler, er dette en av de ytterst få som har gått den motsatte veien – fra lerret til scene.
 
1929
Hollywoods største filmselskap, det legendariske Metro-Goldwyn-Mayer (MGM), skapte de beste musikalene. De produserte én kvalitetsfilm i uken, med en rekke stjerner i stallen, bl.a. Fred Astaire, Katharine Hepburn, Gene Kelly, Judy Garland og Frank Sinatra, levde de opp til sitt slagord More Stars than there are in Heaven!
           Den dyktigste av selskapets musikalprodusenter het Arthur Freed. Sammen med komponisten Nacio Herb Brown hadde han en fortid som tekstforfatter av en rekke slagere. Blant annet skrev de sangene til MGMs aller første musikal i 1929, Broadway Melody (All talking! All Singing! All Dancing!), som til tross for sin særdeles primitive lydteknikk ble en så stor suksess at den fikk Oscar for beste film.
          Tro mot sitt andre slagord «If you first succeed, then try again», gikk MGM straks i gang med neste musikal, The Hollywood Revue of 1929. Her trengte man et finalenummer, og det var da Brown & Freed skrev sangen som skulle bli en klassiker – Singin’ in the Rain. Freed hadde hatt tittelen og noen tekstlinjer i hodet en stund da Brown en dag spilte et musikkstykke han hadde komponert for en lyrisk sopran. Til tross for alle de klassiske trillene, hørte Freed hvordan en mer rytmisk bassgang og små endringer i melodien ville bli et perfekt tonefølge til teksten om det å synge i regnet. Sangen ble et gedigent nummer i farger (!) fremført av alle selskapets stjerner (unntatt Garbo som nektet), iført regnfrakker og sydvester mens regnet høljet ned fra taket i studio.

1952         
Over tjue år senere hadde MGM nettopp laget An American in Paris, bygget over sangkatalogen til Gershwin. Arthur Freed tenkte «hvorfor ikke gjøre det samme med mine sanger?» Han satte det talentfulle manusforfatter-teamet Betty Comden og Adolph Green på oppgaven.
 Comden & Green vred sine kreative hjerner i månedsvis over hva handlingen skulle gå ut på. Jo mer de hørte på Brown & Freeds sanger, som var laget mellom 1929 og 1931, desto mer fikk de følelsen av Hollywood på 1920-tallet. Sakte tok handlingen form: en historie basert på filmindustriens overgang til lydfilm. De satte seg ned og så en lang rekke stumfilmer for å finne ut om noen kunne gjøres om til en musikal, men fant ingen.
 I stedet begynte de å snakke med gamle arbeidere i studioet som hadde opplevd pionértiden, da talepedagoger og stemmebrukspesialister strevde med å få lerretets vamper og førsteelskere til å høres like sexy ut som de så ut, da divaer og helter panisk måtte lære seg å bli kvitt aksenter og dialekter og utenlandske stjerner plutselig måtte snakke feilfritt engelsk. Manusforfatterne hørte om en rekke hysteriske situasjoner, fra kameramenn som besvimte av mangel på oksygen i lufttette bokser, til digre mikrofoner som ble skjult i alt fra blomsterpotter til innsiden av heltinnens kjoler – og plukket opp helt andre lyder enn de skulle.
 «Plutselig falt alt på plass», sa forfatter-duoen, «vi forsto at her ville det være nok å ta av!» Først var tanken å la Howard Keel spille en mislykket stumfilm-cowboy som ble stjerne som syngende cowboy i lydfilm. Men da hovedrollen ble gjort om fra cowboy til danser og de fikk vite at Gene Kelly var på jakt etter et nytt prosjekt, falt også de siste bitene på plass. 
           Innspillingen av en av de mest underholdende, livsglade og positive filmene Hollywood har produsert startet i juni 1952 og tok 54 dager å fullføre. De fire kanskje mest uforglemmelige minuttene i filmmusikalens historie tok en og en halv dag å lage, og ingen ante at det skulle bli en klassiker: Gene Kellys «ode til optimismen», der han boltrer seg i tittelnummeret. Skjønt boltre seg – til tross for hans vinnende smil og tilsynelatende lykkerus, beskrev Kelly selv opplevelsen i en glovarm California-sommer som «36 timer i en badstu». Han var gjennomvåt og forkjølet, ikledd en tykk ulldress, og i særs dårlig humør.
          De to andre hovedrollene ble spilt av Donald O’Connor og Debbie Reynolds. I sitt berømte glansnummer Make ’em Laugh fikk O’Connor demonstrert sitt unike akrobatiske talent der han blant annet går oppover veggen. Den fysiske anstrengelsen ga ham så mye juling at han var sengeliggende i to dager etterpå – for så å få beskjed om at alt måtte gjøres om igjen på grunn av en teknisk feil.
          For Debbie Reynolds ble dette hennes gjennombrudd. Hun var ingen skuespillerinne – hun var ikke engang en danser – og hun kunne ikke synge. Hun var en nitten år gammel pike som tre år tidligere hadde blitt «Miss Burbank 1948». En del av premien var prøvefilming for et filmstudio – hun var altså et uskrevet blad da MGM ga henne den kvinnelige hovedrollen i Singin’ in the Rain. Gene Kelly ble fortvilet og la heller ikke skjul på sin irritasjon over å ha blitt pådyttet en talentløs amatør som motspillerske.
          Tre måneders prøvetid ble satt av for å gjøre Miss Burbank til en danserinne som kunne måle seg med Kelly & O’Connor. Tre forskjellige koreografer trente henne på skift hver dag, mens en alltid oppgitt og til tider rasende Kelly stadig kom innom for å uttrykke sin misnøye. Han var aldri oppmuntrende – annet enn til å jobbe enda hardere.
          Unge frøken Reynolds følte hun hadde blitt kastet til løvene, og en dag etter tolv timers øving i strekk la hun seg alene og utslitt under et flygel i prøvesalen. Hun begynte å gråte ukontrollert. «Hvorfor gråter du?» spurte plutselig en stemme. «Jeg klarer aldri å lære trinnene!»,  hikstet hun, «jeg orker ikke mer – jeg kommer til å dø!» «Nei, du kommer ikke til å dø», svarte stemmen rolig, «det er bare slik det føles å lære å danse». Hun løftet hodet og så rett inn i øynene til en bekymret Fred Astaire. «Kom og se når jeg øver», sa han, «så skal du få se hvor hardt jeg jobber. Jeg gråter ikke, men jeg blir forferdelig frustrert og sint!»
          Astaire lot aldri noen se på når han øvde inn sine danser – selv ikke MGMs øverste sjef Louis B. Mayer hadde adgang. Men Debbie fikk lov å sitte i en krok og observere hvordan mesteren gjorde de samme trinnene igjen og igjen til han ble så irritert at hun fant det best å snike seg ut før han eksploderte. Men hun gikk derfra lettere til sinns i  visshet om at hun ikke var alene. Førti år senere sa Debbie Reynold at Singin’ in the Rain’ og barnefødsel er det vanskeligste jeg har vært med på i livet. Men, fødselssmertene kjente jeg bare i underlivet – smertene under Singin’ in the Rain satt i hele kroppen og mest i hjernen og i beina».  
  
1983
Da Singin’ in the Rain ble relansert i 1975 ble den enda bedre mottatt enn i 1952, og populariteten fikk Comden & Green til å vurdere å lage en sceneversjon av filmen. De gikk i gang med å skrive igjen, og åtte år senere var alt klart. Med noen få nye sanger hadde Singin’ in the Rain urpremiere på London Palladium i 1983. Tommy Steele fylte Gene Kellys sko – både som regissør og hovedrolleinnehaver. Den virkelige hovedrollen hadde imidlertid regnet, aldri før hadde det pøst så mye vann ned på en teaterscene, og ingen forsto hvordan det gikk til eller hvor alle literne ble av. Musikalen gikk for fulle hus i tre år, og ble satt opp igjen med like stor suksess i 1995 da Steele på nytt satte i scene en gedigen turnéversjon som også besøkte Japan.
 På Broadway, hvor musikalen absolutt burde høre hjemme, ble Singin’ in the Rain av uforklarlige grunner en fiasko som ikke engang klarte å spille inn utgiftene da den hadde premiere der i 1985. Siden da har ikke amerikanerne rørt sceneversjonen, mens flere land i Europa har spilt musikalen med strålende resultat – blant annet Sverige i 2006.

Se alle ›

Aud schønemann-prisen til birgitte victoria svendsen - 4. november 2013

Les hele saken ›

Ny adm. dir. og toleder-modell på oslo nye teater fra nyttår - 30. oktober 2013

Les hele saken ›

Ti vil bli administrerende direktør på oslo nye teater - 21. august 2013

Les hele saken ›

Neste kamp – en hundreårskrønike fra vålerenga på hovedscenen - 3. juni 2013

Les hele saken ›

Bystyret har i kveld bestemt at oslo nye teater blir prosjektteater. - 7. mars 2013

Les hele saken ›

Teatersjef ved oslo nye teater med tiltredelse 1. januar 2014 - 13. september 2012

Les hele saken ›

Jonas gardell på hovedscenen fredag 7.- og lørdag 8. oktober - 3. oktober 2011

Les hele saken ›

Jonas gardell på hovedscenen fredag 7/10 og lørdag 8/10 - 3. oktober 2011

Les hele saken ›

Se filmer fra våre forestillinger på smarttelefonen! - 6. september 2011

Les hele saken ›

Møt den farligste mannen fra chicagos underverden i grensen! - 5. april 2011

Les hele saken ›

Baby universe – supertilbud for nyhetsbrevmottagere! - 24. mars 2011

Les hele saken ›

Vår for min indre musikant – mel brooks om the producers - 20. januar 2011

Les hele saken ›

Underholdningsteatrets ridder – intervju med anders aldgård - 20. januar 2011

Les hele saken ›

Vår for min indre musikant – mel brooks om the porducers - 20. januar 2011

Les hele saken ›

Sjarmerende tanntroll premiereklare på trikkestallen - 11. januar 2011

Les hele saken ›

Flammende forsvar for oslo nye teater i dagbladet - 23. november 2010

Les hele saken ›

Hilde louise asbjørnsen vant dirigentkonkurransen maestro - 15. november 2010

Les hele saken ›

Hilde louise andersen vant dirigentkonkurransen maestro - 14. november 2010

Les hele saken ›

For konge og fedreland – shabana rehman i nasjonens tjeneste - 2. november 2010

Les hele saken ›

Ferske beats, blodig gatejustis, ung kjærlighet og shakespeare - 27. oktober 2010

Les hele saken ›

Opplev trollbyen i produksjon! under oslo kulturnatt - 15. september 2010

Les hele saken ›

Prosjektarbeid for lærere i 10. klasse og videregående skole - 24. august 2010

Les hele saken ›

The producers – neste store musikal på oslo nye teater - 17. august 2010

Les hele saken ›

Oslo nye teater ønsker velkommen til åpnet hus lørdag 21. august - 17. august 2010

Les hele saken ›

Prisbelønnet roman av karsten alnæs storsatsning på oslo nye teater - 4. juni 2010

Les hele saken ›

Kurt koker hodet: intervju med erlend loe og johannes joner - 27. april 2010

Les hele saken ›

På scenekanten-arrangement med kreftforeningen 16. februar - 8. februar 2010

Les hele saken ›

Møt muldvarpen vår på tanum karl johan 13. februar - 8. februar 2010

Les hele saken ›

På scenekanten-arrangement med kreftforeningen tirsdag 16. februar - 8. februar 2010

Les hele saken ›

Spring awakening: seksuell oppvåkning – fra sorg til glede og berikelse? - 26. januar 2010

Les hele saken ›

Spring awakening: finnes det en plass for meg? av kjersti horn - 26. januar 2010

Les hele saken ›

Kalenderpikene: skjebnedager – historien om kalenderpikene - 15. januar 2010

Les hele saken ›

Kalenderpikene: hva er the women´s institute (wi)? - 15. januar 2010

Les hele saken ›

Jo strømgren i samarbeid med tysk kunstner om hamsun-forestilling - 24. november 2009

Les hele saken ›

Aud schønemann-prisen til skuespiller jan martin johnsen - 22. oktober 2009

Les hele saken ›

Få med deg høstsonaten og på scenekanten onsdag 7. oktober - 1. oktober 2009

Les hele saken ›

Festforestilling til inntekt for aud schønemann-statue - 1. oktober 2009

Les hele saken ›

Få med deg høstsonaten og på scenekanten 7. oktober - 1. oktober 2009

Les hele saken ›

Festforestilling til inntekt for aud schønemann-skulptur - 1. oktober 2009

Les hele saken ›

Høstferietilbud på peer gynt – en vandreforestilling - 23. september 2009

Les hele saken ›

Studiemateriell for peer gynt-en vandreforestilling - 14. september 2009

Les hele saken ›

Peer gynt-en vandreforestilling: om de medvirkende - 10. september 2009

Les hele saken ›

Intensjonsavtale mellom kirkens nødhjelp og oslo nye teater - 9. juni 2009

Les hele saken ›

Norsk dramatikkfestival 2009 går av stabelen denne uken! - 25. mai 2009

Les hele saken ›

Avlyst forestilling edvard munch-alfa og omega i kveld - 18. februar 2009

Les hele saken ›

Edvard munch-alfa og omega: intervju med øystein røger - 4. februar 2009

Les hele saken ›

Siste forestillinger på singin’ in the rain og et dukkehjem - 3. november 2008

Les hele saken ›

Sesongpremiere på jul i blåfjell og jul med prøysen og snekker andersen. - 29. oktober 2008

Les hele saken ›

Ønsker å vise en mindre glossy side av virkeligheten - 26. august 2008

Les hele saken ›

Bli kjent med måne for livets stebarn på litteraturhuset - 14. august 2008

Les hele saken ›

Askeladden og de tre prinsesser i berget det blå: om de som står bak - 1. april 2008

Les hele saken ›

Askeladden og de tre prinsesser i berget det blå – rolleliste - 1. april 2008

Les hele saken ›

Elektra: mennesker og bjørner gjennom tusener av år - 11. mars 2008

Les hele saken ›

Moderne elektra får urpremiere på oslo nye centralteatret - 6. februar 2008

Les hele saken ›

Singin’ in the rain: historien om singin´in the rain - 24. januar 2008

Les hele saken ›

Singin´in the rain: stepp – en danseform i utvikling - 24. januar 2008

Les hele saken ›

Singin`in the rain: den stumme eller den støyende kunst? - 24. januar 2008

Les hele saken ›

Ryktene svirrer som sjokkerende kjærlighetsforhold. - 24. oktober 2007

Les hele saken ›

Lønns- og personalkonsulent søkes – fast stilling - 8. oktober 2007

Les hele saken ›

Breaking the waves: med et hjerte av gull kan mirakler skje … - 30. august 2007

Les hele saken ›

Breaking the waves: en historie om tro og kjærlighet - 30. august 2007

Les hele saken ›

Arsenikk og gamle kniplinger: om hyllebærvin og arsenikk - 30. august 2007

Les hele saken ›

Arsenikk og gamle kniplinger: menn som kvinner og vice versa - 30. august 2007

Les hele saken ›

Møt saabye christensen til debatt på centralteatret - 19. april 2007

Les hele saken ›

Spellemann på taket: hva vi forlater? ikke stort, bare anatevka - 14. mars 2007

Les hele saken ›

Trenger du en vitamininsprøytning for å komme igjennom vinteren? - 28. februar 2007

Les hele saken ›

Oslo nye teater as søker vikar for markedskonsulent - 31. januar 2007

Les hele saken ›

Audition: 7 mannlige dansere med stepp- og sangerfaring - 22. januar 2007

Les hele saken ›

En himmel full av stjerner: å være vanlig i mediene - 17. januar 2007

Les hele saken ›

En himmel full av stjerner: du kommer til å bli kjendis - 17. januar 2007

Les hele saken ›

Himmel full av stjerner: du kommer til å bli kjendis - 17. januar 2007

Les hele saken ›

Oslo nye teater as søker leder for rekvisittavdelingen - 9. januar 2007

Les hele saken ›

Vinneren av kjempesjansen er spellemann i spellemann på taket - 29. november 2006

Les hele saken ›

Kjempesjansevinner har startet prøver på spellemann på taket - 27. november 2006

Les hele saken ›

Kjempesjansevinner ihar startet prøver på spellemann på taket - 27. november 2006

Les hele saken ›

Oslo nye teater søker statister til en himmel full av stjerner! - 11. oktober 2006

Les hele saken ›

Om bruk av rollespill i litteraturundervisningen - 15. september 2006

Les hele saken ›

Teacher-in-role as «polonius» – students-in-role as rosenkrantz and guildenstern – as exposition - 15. september 2006

Les hele saken ›

Anders jahres kulturpris til svein sturla hungnes - 11. september 2006

Les hele saken ›

Manndomsprøven: alderdomsprøven av s. b. osvold - 8. september 2006

Les hele saken ›

Spellemann på taket neste musikal ut på oslo nye teater - 7. september 2006

Les hele saken ›

Ibsenfestivalen med peer gynt på oslo nye centralteatret - 24. august 2006

Les hele saken ›

Ulv og engel – møt leonard cohen på oslo nye hovedscenen - 3. mai 2006

Les hele saken ›

Fruen fra det indiske hav: bollywood-verdens største - 13. mars 2006

Les hele saken ›

Skulle det dukke opp flere lik er det bare å ringe… - 25. november 2005

Les hele saken ›