Åtte uker gjenstår før en helt anerledes oppsetning har premiere på Oslo Nye Centralteatret.
Henrik Ibsens Fruen fra havet er i ferd med å gjennomgå store ansiktsløftninger. Kanskje større enn noen gang tidligere.
Handlingen er flyttet fra Molde-traktene til India.
Henrik Ibsen i ”Bollywood-kostyme”? Hva i alle dager har du tenkt å få ut av dette?
– Han kommer jo i så mange ulike kostymer for tiden, så hvorfor ikke indisk? Grunnideen er å la vår største dramatiker møte verdens største kultur-utrykk. Forhåpentlig blir det en døråpner videre inn i Ibsens univers for enkelte, og en vei inn i Bollywoods drømmeland for andre..
–
– Kjenner du til eksempler hvor klassisk dramatikk er spilt i Bollywood-stil?
—Nei.
– Kan stykkets form på noen måte komme til å provosere publikum – Ibsen-elskere?
– Forhåpentlig provoserer formen enkelte norske purister, og innholdet de mest konservative kreftene i innvandrermiljøene. Men de fleste har neppe problemer verken med det ene eller andre.
– Hvordan tror du Ibsen ville reagert på oppsetningen? Han var jo en som likte å provosere selv…
– Han hadde defintivt elsket det! "Big in India" hadde passet ham bra.
– Hvilket forhold har du til India og Bollywood-generen?
– Som de fleste nordmenn hadde jeg spist mye indisk mat og sett lite indisk film. Akkurat som det vestlige kjøkkenet påvirkes av en en så stor kultur som den indiske, så gjør også filmen det. Mange nye unge filmskapere har sett mye Bollywood. Baz Luhrman som bl.a. har laget Moulin Rouge er det mest nærliggende eksemplet. Har aldri vært i India, men det står øverst på lista – foran Svinesund…
– På scenen står kun annengenerasjons innvandrere. De fleste av dem debutanter på den profesjonelle teaterscenen, selv om de har lignende erfaring. Hva slags gjeng er det du har med deg?
– En fin gjeng med ulik bakgrunn og teatererfaring. Gi oss åtte uker så er vi der!
– Hva har du gjort for å forberede deg til prøveperioden? Feid gjennom uendelige timer med Bollywood-film?
– Sett mye Bollywood de siste månedene ja… og jeg er like fascinert av det som av Ibsens mystiske tekst.
– Brukte du lang tid på å overveie denne jobben? Er det vågalt av en instruktør å gå løs på en såpass nyskapende form?
—Tok litt tid å venne seg til tanken, men den blir bedre og bedre for hver dag som går! For en ung instruktør er det farligste å prøve å kjøre safe. Det går aldri bra.
– Har du en favoritt-Bollywood-film? Eller en favoritt-Bollywood-skuespiller?
– Jeg har syv favorittskuespillere i øyeblikket og det er de jeg jobber med.