Oslo Nye - Hele byens teater

Kjøp billetter
Kjøp billetter

Høstsonaten: artikkel av therese bjørneboe

Arkiv

Teatermannen Bergman

I sommer arrangerte Dramaten i Stockholm for første gang den internasjonale Bergman-festivalen. På programmet sto det en rekke gjestespill og teaterversjoner av Bergmans filmer: Cate Blanchett deltok i en iscenesatt lesning av Through a Glass Darkly (Såsom i en spegel), som skal opp i London. Det ble vist tyske og nederlandske gjestespill av Ur marionetternas liv og Viskningar och rop, og publikum fikk se prøver på Dramatens egen Scener ur ett äkteskap (premiere august 2009). Ingmar Bergmans filmer ser ut til å oppleve en renessanse, men – paradoksalt nok – på teatret.  
  Det er kanskje overraskende at det er svensk teater, og ikke filmbransjen som hyller Bergman med en egen festival? Internasjonalt er Bergman kjent som en av det 20. århundrets største filmkunstnere, men hans teaterkarriere er lite kjent.  
Ingmar Bergman debuterte i amatørteatersammenheng i 1938, og bare seks år etter – i en alder av 26 – ble han Sveriges yngste teatersjef, på Hälsingborg Stadsteatern (1944-46). Senere var han knyttet til Göteborg Stadsteatern, teatersjef i Malmø (1952-58) og deretter på Dramaten (1963-66). Dramaten fortsatte å være Ingmar Bergmans «andre hjem», etter at han vendte tilbake fra Tyskland, hvor han var fast regissør ved Residenztheater i München fra 1977 til 1984.

Forfatteren
Bergman regisserte ca. femti filmer, men nesten tre ganger så mange teaterforestillinger (ca. 130), i tillegg til operaoppsetninger og fjernsyns- og radioteaterproduksjoner. Han etterlot seg en kolossal, nesten uoverskuelig produksjon. Minst kjent er det at Bergman skrev teaterstykker. Som ung skrev han 12 skuespill på seks måneder, i en slags raptus. Noen av stykkene hans er utgitt under tittelen Moraliteter, i 1948. Senere har han tilbakevist at han hadde litterære ambisjoner. Dette til tross for at han påbegynte sin filmkarriere ved å skrive manus for andre, og at han fra 1953 av skrev så godt som alle filmmanuskripter selv.
  «Orden kan ju aldrig uttrycka det den färdiga filmen vill förmedla (…) Under alla förhållanden är manuskriptet alltid ett halvfabrikat, en blek och osäker spegelbild,» sa Bergman i et intervju. Både som teaterregissør og filmmann kommuniserer Bergman på mange nivåer, og den litterære teksten er bare et halvfabrikat, som han sier over. I Høstsonaten, avslører Bergman også, som i mange andre filmer, en språklig skepsis. Ordene tildekker kanskje like mye som de avslører. Med en slik tematikk skriver filmregissøren Bergman seg inn i en modernistisk tradisjon, og avslørte i sine tidligere verk en generasjonstilhørighet blant de desillusjonerte «40-tallistene».  

Teater og film
Ingen annen filmregissør i det 20. århundre, etter talefilmens gjennombrudd, har vært så influert av teatret som nettopp Bergman, er det blitt hevdet. Han skal ha hentet inspirasjon fra klassikere som Strindberg, Pirandello, Molière, Ibsen og Shakespeare. Men også samtidige, som Hjalmar Bergman. I hans siste, mest populære film, Fanny og Alexander (1982) kommer dette klart til uttrykk.
  Mange har påpekt selvbiografiske trekk ved filmen; Bergman hadde for eksempel som barn selv en slik filmprojektor som Alexander har i filmen. Men for så vidt som filmen speiler hans eget liv og tematikk, gjennomlyses den også av allusjoner til teatret og verdensdramatikken. Alexanders konflikt med stefaren og møtet med farens gjenferd er en referanse til Shakespeares Hamlet. Og familiens etternavn, Ekdahl, er et lån fra Ibsens Vildanden. Gjennom filmens rike persongalleri diskuterer Bergman kunst, illusjon, hykleri, sannhet, tro og løgn, i nær sagt alle tenkelige menneskelige fasetter. Bergman viser her sitt mesterskap i å turnere form og sjanger, filmen er familiedrama, horrorfilm, tragedie og komedie. Men hans største genistrek, er kanskje hvor umerkelig realismen slår over i magi.
  Der filmmannen Bergman var influert av teater, og jobbet på små budsjetter, var teaterregissøren filmatisk. Han gikk for det ekstreme, kledde scenerommet nakent, som da han i Molières Misantropen bare brukte én stol på den enorme hovedscenen i Malmø. Han hadde en forkjærlighet for plattform- eller podiescener, som han også kunne bruke i psykologisk-realistiske dramaer – som i Eugene O’Neills Lang dags ferd mot natt. For meg, lå Bergmans styrke som regissør i bruken av rommet, musikaliteten, rytmikken og i skuespillerinstruksjonen, om ikke alltid nødvendigvis i tekst- og rolletolkningen.
Tilbake til teatret
I de siste tjue årene av sitt liv vendte Bergman tilbake til teatret, og satte opp en rekke skuespill, Ett drömspel, Lang dags ferd mot natt, Maria Stuart, Gjengangere, Yvonne, m.fl. I 1986 satte han opp Hamlet for første gang. Han «leder oss rätt in i Bergmans värld, mera sällan till Shake­speare,» het det i en av anmeldelsene. Og ved å la Hamlets berømte «To be or not to be»-monolog være henvendt skuespillertruppen, i stedet for å la Hamlet snakke til seg selv, reflekterte kanskje Bergman at eksistensielle og kunstneriske spørsmål gikk i ett, nettopp for ham selv; regissøren!
  Bergman var en mektig og omstridt mann i svensk teater. Og at det også kan knytte seg ambivalens til arven etter Bergman, kunne kanskje Staffan Valdemar Holms Hamlet-oppsetning på Dramaten i fjor vitne om. Som en hommage til Ingmar Bergman – ett år etter hans bortgang – var forestillingen en påminnelse om hvor meta-teatralt Bergmans univers er, både i teater og på film: Hamlets mor, Gertrude (Stina

Ekblad), siterer Alexanders mor i Fanny og Alexander: «Spela inte Hamlet, min gosse.» Börje Ahlstedt siterer fra Peer Gynt, òg Bergmans oppsetning av Peer Gynt (hvor han spilte tittelrollen). Men i Staffan Valdemar Holms oppsetning var det også som om det ikke eksisterte noen verden utenfor «Kronborg slott», eller utenfor teatret – og også dette kunne være en Bergman-kommentar.  
  Det er et paradoks at Bergman oppfattes som typisk svensk eller skandinavisk internasjonalt, på grunn av filmenes ensomhet, kommunikasjonsløshet og tungsinn. For, som Egil Törnquist har påpekt, lå Bergmans orientering mot metafysiske og psykologiske spørsmål, snarere enn politiske og sosiale, ganske langt unna svensk mentalitet og hva som regnes for god tone i vår nordiske kultur.

Se alle ›

Aud schønemann-prisen til birgitte victoria svendsen - 4. november 2013

Les hele saken ›

Ny adm. dir. og toleder-modell på oslo nye teater fra nyttår - 30. oktober 2013

Les hele saken ›

Ti vil bli administrerende direktør på oslo nye teater - 21. august 2013

Les hele saken ›

Neste kamp – en hundreårskrønike fra vålerenga på hovedscenen - 3. juni 2013

Les hele saken ›

Bystyret har i kveld bestemt at oslo nye teater blir prosjektteater. - 7. mars 2013

Les hele saken ›

Teatersjef ved oslo nye teater med tiltredelse 1. januar 2014 - 13. september 2012

Les hele saken ›

Jonas gardell på hovedscenen fredag 7.- og lørdag 8. oktober - 3. oktober 2011

Les hele saken ›

Jonas gardell på hovedscenen fredag 7/10 og lørdag 8/10 - 3. oktober 2011

Les hele saken ›

Se filmer fra våre forestillinger på smarttelefonen! - 6. september 2011

Les hele saken ›

Møt den farligste mannen fra chicagos underverden i grensen! - 5. april 2011

Les hele saken ›

Baby universe – supertilbud for nyhetsbrevmottagere! - 24. mars 2011

Les hele saken ›

Vår for min indre musikant – mel brooks om the producers - 20. januar 2011

Les hele saken ›

Underholdningsteatrets ridder – intervju med anders aldgård - 20. januar 2011

Les hele saken ›

Vår for min indre musikant – mel brooks om the porducers - 20. januar 2011

Les hele saken ›

Sjarmerende tanntroll premiereklare på trikkestallen - 11. januar 2011

Les hele saken ›

Flammende forsvar for oslo nye teater i dagbladet - 23. november 2010

Les hele saken ›

Hilde louise asbjørnsen vant dirigentkonkurransen maestro - 15. november 2010

Les hele saken ›

Hilde louise andersen vant dirigentkonkurransen maestro - 14. november 2010

Les hele saken ›

For konge og fedreland – shabana rehman i nasjonens tjeneste - 2. november 2010

Les hele saken ›

Ferske beats, blodig gatejustis, ung kjærlighet og shakespeare - 27. oktober 2010

Les hele saken ›

Opplev trollbyen i produksjon! under oslo kulturnatt - 15. september 2010

Les hele saken ›

Prosjektarbeid for lærere i 10. klasse og videregående skole - 24. august 2010

Les hele saken ›

The producers – neste store musikal på oslo nye teater - 17. august 2010

Les hele saken ›

Oslo nye teater ønsker velkommen til åpnet hus lørdag 21. august - 17. august 2010

Les hele saken ›

Prisbelønnet roman av karsten alnæs storsatsning på oslo nye teater - 4. juni 2010

Les hele saken ›

Kurt koker hodet: intervju med erlend loe og johannes joner - 27. april 2010

Les hele saken ›

På scenekanten-arrangement med kreftforeningen 16. februar - 8. februar 2010

Les hele saken ›

Møt muldvarpen vår på tanum karl johan 13. februar - 8. februar 2010

Les hele saken ›

På scenekanten-arrangement med kreftforeningen tirsdag 16. februar - 8. februar 2010

Les hele saken ›

Spring awakening: seksuell oppvåkning – fra sorg til glede og berikelse? - 26. januar 2010

Les hele saken ›

Spring awakening: finnes det en plass for meg? av kjersti horn - 26. januar 2010

Les hele saken ›

Kalenderpikene: skjebnedager – historien om kalenderpikene - 15. januar 2010

Les hele saken ›

Kalenderpikene: hva er the women´s institute (wi)? - 15. januar 2010

Les hele saken ›

Jo strømgren i samarbeid med tysk kunstner om hamsun-forestilling - 24. november 2009

Les hele saken ›

Aud schønemann-prisen til skuespiller jan martin johnsen - 22. oktober 2009

Les hele saken ›

Få med deg høstsonaten og på scenekanten onsdag 7. oktober - 1. oktober 2009

Les hele saken ›

Festforestilling til inntekt for aud schønemann-statue - 1. oktober 2009

Les hele saken ›

Få med deg høstsonaten og på scenekanten 7. oktober - 1. oktober 2009

Les hele saken ›

Festforestilling til inntekt for aud schønemann-skulptur - 1. oktober 2009

Les hele saken ›

Høstferietilbud på peer gynt – en vandreforestilling - 23. september 2009

Les hele saken ›

Studiemateriell for peer gynt-en vandreforestilling - 14. september 2009

Les hele saken ›

Peer gynt-en vandreforestilling: om de medvirkende - 10. september 2009

Les hele saken ›

Intensjonsavtale mellom kirkens nødhjelp og oslo nye teater - 9. juni 2009

Les hele saken ›

Norsk dramatikkfestival 2009 går av stabelen denne uken! - 25. mai 2009

Les hele saken ›

Avlyst forestilling edvard munch-alfa og omega i kveld - 18. februar 2009

Les hele saken ›

Edvard munch-alfa og omega: intervju med øystein røger - 4. februar 2009

Les hele saken ›

Siste forestillinger på singin’ in the rain og et dukkehjem - 3. november 2008

Les hele saken ›

Sesongpremiere på jul i blåfjell og jul med prøysen og snekker andersen. - 29. oktober 2008

Les hele saken ›

Ønsker å vise en mindre glossy side av virkeligheten - 26. august 2008

Les hele saken ›

Bli kjent med måne for livets stebarn på litteraturhuset - 14. august 2008

Les hele saken ›

Askeladden og de tre prinsesser i berget det blå: om de som står bak - 1. april 2008

Les hele saken ›

Askeladden og de tre prinsesser i berget det blå – rolleliste - 1. april 2008

Les hele saken ›

Elektra: mennesker og bjørner gjennom tusener av år - 11. mars 2008

Les hele saken ›

Moderne elektra får urpremiere på oslo nye centralteatret - 6. februar 2008

Les hele saken ›

Singin’ in the rain: historien om singin´in the rain - 24. januar 2008

Les hele saken ›

Singin´in the rain: stepp – en danseform i utvikling - 24. januar 2008

Les hele saken ›

Singin`in the rain: den stumme eller den støyende kunst? - 24. januar 2008

Les hele saken ›

Ryktene svirrer som sjokkerende kjærlighetsforhold. - 24. oktober 2007

Les hele saken ›

Lønns- og personalkonsulent søkes – fast stilling - 8. oktober 2007

Les hele saken ›

Breaking the waves: med et hjerte av gull kan mirakler skje … - 30. august 2007

Les hele saken ›

Breaking the waves: en historie om tro og kjærlighet - 30. august 2007

Les hele saken ›

Arsenikk og gamle kniplinger: om hyllebærvin og arsenikk - 30. august 2007

Les hele saken ›

Arsenikk og gamle kniplinger: menn som kvinner og vice versa - 30. august 2007

Les hele saken ›

Møt saabye christensen til debatt på centralteatret - 19. april 2007

Les hele saken ›

Spellemann på taket: hva vi forlater? ikke stort, bare anatevka - 14. mars 2007

Les hele saken ›

Trenger du en vitamininsprøytning for å komme igjennom vinteren? - 28. februar 2007

Les hele saken ›

Oslo nye teater as søker vikar for markedskonsulent - 31. januar 2007

Les hele saken ›

Audition: 7 mannlige dansere med stepp- og sangerfaring - 22. januar 2007

Les hele saken ›

En himmel full av stjerner: å være vanlig i mediene - 17. januar 2007

Les hele saken ›

En himmel full av stjerner: du kommer til å bli kjendis - 17. januar 2007

Les hele saken ›

Himmel full av stjerner: du kommer til å bli kjendis - 17. januar 2007

Les hele saken ›

Oslo nye teater as søker leder for rekvisittavdelingen - 9. januar 2007

Les hele saken ›

Vinneren av kjempesjansen er spellemann i spellemann på taket - 29. november 2006

Les hele saken ›

Kjempesjansevinner har startet prøver på spellemann på taket - 27. november 2006

Les hele saken ›

Kjempesjansevinner ihar startet prøver på spellemann på taket - 27. november 2006

Les hele saken ›

Oslo nye teater søker statister til en himmel full av stjerner! - 11. oktober 2006

Les hele saken ›

Om bruk av rollespill i litteraturundervisningen - 15. september 2006

Les hele saken ›

Teacher-in-role as «polonius» – students-in-role as rosenkrantz and guildenstern – as exposition - 15. september 2006

Les hele saken ›

Anders jahres kulturpris til svein sturla hungnes - 11. september 2006

Les hele saken ›

Manndomsprøven: alderdomsprøven av s. b. osvold - 8. september 2006

Les hele saken ›

Spellemann på taket neste musikal ut på oslo nye teater - 7. september 2006

Les hele saken ›

Ibsenfestivalen med peer gynt på oslo nye centralteatret - 24. august 2006

Les hele saken ›

Ulv og engel – møt leonard cohen på oslo nye hovedscenen - 3. mai 2006

Les hele saken ›

Fruen fra det indiske hav: bollywood-verdens største - 13. mars 2006

Les hele saken ›

Skulle det dukke opp flere lik er det bare å ringe… - 25. november 2005

Les hele saken ›