Oslo Nye - Hele byens teater

Kjøp billetter
Kjøp billetter

Hamlet + ofelia = sant?

Arkiv

Når Oslo Nye Teater gir seg i kast med verdenslitteraturens kanskje mest kjente manus, går regissør Carl Jørgen Kiønig og skuespillerne i ensemblet til jobben med en dobbel målsetning: – Man ønsker å gi publikum del i en thriller av en historie som har fascinert og forvirret mennesker over hele verden i over 400 år, og man vil også gripe fatt i et stoff som ensemblet kan bli utfordret av og kan bryne seg på. Å sette opp Hamlet er en utfordrende eksamensprøve i et videreutdanningsløp og en forskningsprosess for ethvert ensemble – !

Stykket Hamlet er så komplekst og mangslungent og handler om så mange ting at det er helt avgjørende å ta bevisste valg for å skape klarhet og sammenheng i alle intrigene: – drap og hevn, kongemakt og krigstrussel, vennskap og svik, utroskap og blodskam, maktbegjær og korrupsjon. Hamlet inneholder alt et elisabethansk teaterpublikum – som besto av alle lag av folket og analfabeter så vel som akademikere – kunne ønske seg av intriger, spenning, vittigheter, poesi og romantikk. Vi skal se litt nærmere på én av handlingstrådene, kjærlighetshistorien mellom den unge prins Hamlet og Ofelia, datter av kongeparets rådgiver, kabinettsekretær Polonius – og reflektere litt rundt hvilke konsekvenser ulike tolkingsvalg kan få.

Når teatret skal levendegjøre en tekst på scenen, må instruktør og skuespillere ta valg: – Hvilken tolkning av en mangetydig tekst vil vi spille ut for publikum? Hva ønsker vi å si med denne forestillingen? Ethvert nytt ensemble og enhver ny regissør vil velge sin tolkning og derfor vektlegge nye kombinasjoner av elementer. Det er dét som gjør enhver ny oppsetning av Hamlet til en spennende opplevelse for tilskuerne, også om man skulle ha sett stykket oppført tidligere. Ikke bare skal skuespillerne selv skape mening i teksten for seg, men de skal sammen skape en helhetlig og konsekvent mening for publikum – en mening som samtidig skal ha i seg samme mangetydighet som livet selv…  Og målet med det hele er at forestillingen ikke bare speiler den tiden stykket ble skrevet i, men at det også angår oss i dag. God teaterkunst skal treffe oss – og treffe oss hardt, så vi blir beveget til ny innsikt og nye tanker, om oss selv og våre relasjoner til mennesker rundt oss.
 Vi møter mange typer kjærlighet i Hamlet: en fars strenge ansvar for en vakker datters rykte – og lykke (Polonius – Ofelia), lekfull søskenkjærlighet (Laertes – Ofelia), dominerende morskjærlighet (Gjertrud – Hamlet), vennskap mellom menn som respekterer og beundrer hverandre (Horatio – Hamlet), erotisk driftsliv (Claudius – Gjertrud), ømheten i minnene om en god lekekamerat (Hamlet – hoffnarren Yorick) og – ikke minst – kjærligheten mellom to unge mannesker som er forelsket (Hamlet – Ofelia).

Eller er de det?
Det er bare to sentrale scener som viser oss Hamlet og Ofelia sammen: – den såkalte ”Get thee to a nunnery!”-scenen (”Gå i kloster!”-scenen) og scenen der de begge er publikum til ’the play within the play’, som Hamlet kaller ’Musefellen’, fordi han håper det skal gi ham det endelige beviset på at onkel Claudius er morder og har ’ranet’ kongemakten. I begge disse scene spiller Hamlet ’gal’. Og derfor blir scenene tvetydige. Replikkene signaliserer en rekke helt ulike, men mulige undertekster. Derfor må spørsmålene bli mange når scenene i teorien kan tolkes og spilles på flere mulige måter. I ’kloster-scenen’ f.eks.: Vet Hamlet at Polonius og Claudius står skjult bak forhenget for å overhøre det som blir sagt? Hvis ja, så får det selvsagt konsekvenser – ikke bare for denne scenen, men for alt som følger. Hvis nei, likeså, men helt andre konsekvenser. Skjønner Hamlet at Ofelia forstiller seg, fordi hun blir brukt som lokkedue for kongen og faren? Skjønner Ofelia at Hamlet skjønner sammenhengen? – En praktisk – og kanskje noe banal – konsekvens av valg av den ene eller andre underteksten vil være avhangig av om man lar Hamlet snakke høyt eller hviske. Er anklagene han slenger mot Ofelia virkelig beregnet på henne på alvor? – eller er det et spill for de andre, for å gi dem ’vann på mølla’ i forhold til hans ’galskap’? Og hvis det er slik at han ’spiller’, blir jo spørsmålet om Ofelia skjønner dét, om de så å si ’er på parti’ og at hun forstår at han simulerer forakt og sinne, men egentlig elsker henne. Og – i valg av tolking – skal vi ta hensyn til det faktum at ordet ’nunnery’ (på norsk ’kloster’) i Shakespeares tid hadde en dobbelbunn? – (det kunne også bety ’horehus’!).
 I den andre scenen der vi ser de to sammen – under spillet om ”Mordet på Gonzago” – ber Hamlet – foran kongen, dronningen og hele hoffet – om å få ligge i Ofelias fang. Han kommer med antydninger og frekkheter som er ’på kanten’ – i hvert fall dersom Ofelia er den uskyldige unge piken som Polonius vil ha oss til å tro huin er. Er disse slengbemerkningene ment for alles ører og en videreføring av spillet om den ’gale’ Hamlet, – eller er det han sier til Ofelia oppriktig ment og sagt i bitterhet og beregnet kun for hennes ører? Publikums forståelse av scenen vil bli ulik i forhold til den ene eller den andre tolkingen.
 Valget av undertekst vil altså til syvende og sist være bestemt både av instruktørens konsepsjon av hvordan forholdet mellom Hamlet og Ofelia egentlig er, og av hvilke oppfatninger han ønsker at publikum skal få til deres forhold. Før disse to scenene får vi nemlig andre glimt inn i forholdet mellom dem sett med andres øyne, f.eks. der storebror Laertes advarer Ofelia om at Hamlets ’elskovsfjas’  og ’inntrengende kvitter’ (henholdsvis André Bjerke og Eyvind Bergs – ut fra sammenhengen – fortreffelige oversettelser av Shakespeares ’songs’) bare er en lek; dessuten scenen der faren advarer henne om at Hamlet vil utnytte henne om hun er på tomannshånd med ham, og forbyr henne å treffe ham alene mer. Skuespillernes valg av reaksjon vil gi støtet til ulike forventninger hos publikum om forholdet. Er Ofelia oppriktig glad i Hamlet? Er han oppriktig glad i henne? Velger man å vise at Ofelia faktisk snakker sant – altså at hun er virkelig forvirret –  når hun sier ”Jeg aner ikke, far, hva jeg skal tro”, så blir det spennende for publikum å få se selv – elsker Hamlet Ofelia, eller utnytter han henne?

Ofelias videre skjebne – sinnsforvirringen og drukningen (er det et uhell eller velger hun bevisst å avslutte livet?) – vil selvsagt ta farge av hvilket forhold man bestemmer seg for at det er mellom henne og Hamlet. Dersom hun elsker Hamlet, men aldri har fått elske ham, kommer hans avvisning av henne i et annet lys enn om hun teknisk sett har vært hans elskerinne og så vært den som først avviste ham. På den annen side, om de to har et hemmelig kjærlighetsforhold, men hun så føler seg avvist – uten å vite at Hamlet bare simulerer forakt – , får hennes skjebne en annen farge og en annen type patos.
 Utfordringen for ensemblet er uansett å synliggjøre at Hamlet og Ofelia er fanget i et garn av forventninger og normer som gjør at de ikke kan være ærlige og åpne mot hverandre, men tvinges til å bære masker som skjuler deres egentlige følelser og motiver. Men vi – publikum – skal likevel kunne se det de egentlig tenker og opplever i forhold til hverandre. Og helst skal vi også kunne gjenkjenne oss selv i dem, slik at Hamlet og Ofelias følelseskonflikter og de uunngåelige og tragiske følger de får, skaper empati og frykt som gjør at vi kan ’lide med’. Bare da vil vi oppleve den kathársis (lutring av sjelen) og hedoné (glede og lettelse) som Aristoteles – for ca. 2500 år siden i skriftet Ars Poetica (Om diktekunsten) – sa var hensikten med tragedien som kunstart.

Det skal bli spennende å se hvilken tolking av forholdet mellom Hamlet og Ofelia vi får se i Oslo Nyes oppsetning på Centralteatret – ! God fornøyelse!

Tove Ilsås

Se alle ›

Aud schønemann-prisen til birgitte victoria svendsen - 4. november 2013

Les hele saken ›

Ny adm. dir. og toleder-modell på oslo nye teater fra nyttår - 30. oktober 2013

Les hele saken ›

Ti vil bli administrerende direktør på oslo nye teater - 21. august 2013

Les hele saken ›

Neste kamp – en hundreårskrønike fra vålerenga på hovedscenen - 3. juni 2013

Les hele saken ›

Bystyret har i kveld bestemt at oslo nye teater blir prosjektteater. - 7. mars 2013

Les hele saken ›

Teatersjef ved oslo nye teater med tiltredelse 1. januar 2014 - 13. september 2012

Les hele saken ›

Jonas gardell på hovedscenen fredag 7.- og lørdag 8. oktober - 3. oktober 2011

Les hele saken ›

Jonas gardell på hovedscenen fredag 7/10 og lørdag 8/10 - 3. oktober 2011

Les hele saken ›

Se filmer fra våre forestillinger på smarttelefonen! - 6. september 2011

Les hele saken ›

Møt den farligste mannen fra chicagos underverden i grensen! - 5. april 2011

Les hele saken ›

Baby universe – supertilbud for nyhetsbrevmottagere! - 24. mars 2011

Les hele saken ›

Vår for min indre musikant – mel brooks om the producers - 20. januar 2011

Les hele saken ›

Underholdningsteatrets ridder – intervju med anders aldgård - 20. januar 2011

Les hele saken ›

Vår for min indre musikant – mel brooks om the porducers - 20. januar 2011

Les hele saken ›

Sjarmerende tanntroll premiereklare på trikkestallen - 11. januar 2011

Les hele saken ›

Flammende forsvar for oslo nye teater i dagbladet - 23. november 2010

Les hele saken ›

Hilde louise asbjørnsen vant dirigentkonkurransen maestro - 15. november 2010

Les hele saken ›

Hilde louise andersen vant dirigentkonkurransen maestro - 14. november 2010

Les hele saken ›

For konge og fedreland – shabana rehman i nasjonens tjeneste - 2. november 2010

Les hele saken ›

Ferske beats, blodig gatejustis, ung kjærlighet og shakespeare - 27. oktober 2010

Les hele saken ›

Opplev trollbyen i produksjon! under oslo kulturnatt - 15. september 2010

Les hele saken ›

Prosjektarbeid for lærere i 10. klasse og videregående skole - 24. august 2010

Les hele saken ›

The producers – neste store musikal på oslo nye teater - 17. august 2010

Les hele saken ›

Oslo nye teater ønsker velkommen til åpnet hus lørdag 21. august - 17. august 2010

Les hele saken ›

Prisbelønnet roman av karsten alnæs storsatsning på oslo nye teater - 4. juni 2010

Les hele saken ›

Kurt koker hodet: intervju med erlend loe og johannes joner - 27. april 2010

Les hele saken ›

På scenekanten-arrangement med kreftforeningen 16. februar - 8. februar 2010

Les hele saken ›

Møt muldvarpen vår på tanum karl johan 13. februar - 8. februar 2010

Les hele saken ›

På scenekanten-arrangement med kreftforeningen tirsdag 16. februar - 8. februar 2010

Les hele saken ›

Spring awakening: seksuell oppvåkning – fra sorg til glede og berikelse? - 26. januar 2010

Les hele saken ›

Spring awakening: finnes det en plass for meg? av kjersti horn - 26. januar 2010

Les hele saken ›

Kalenderpikene: skjebnedager – historien om kalenderpikene - 15. januar 2010

Les hele saken ›

Kalenderpikene: hva er the women´s institute (wi)? - 15. januar 2010

Les hele saken ›

Jo strømgren i samarbeid med tysk kunstner om hamsun-forestilling - 24. november 2009

Les hele saken ›

Aud schønemann-prisen til skuespiller jan martin johnsen - 22. oktober 2009

Les hele saken ›

Få med deg høstsonaten og på scenekanten onsdag 7. oktober - 1. oktober 2009

Les hele saken ›

Festforestilling til inntekt for aud schønemann-statue - 1. oktober 2009

Les hele saken ›

Få med deg høstsonaten og på scenekanten 7. oktober - 1. oktober 2009

Les hele saken ›

Festforestilling til inntekt for aud schønemann-skulptur - 1. oktober 2009

Les hele saken ›

Høstferietilbud på peer gynt – en vandreforestilling - 23. september 2009

Les hele saken ›

Studiemateriell for peer gynt-en vandreforestilling - 14. september 2009

Les hele saken ›

Peer gynt-en vandreforestilling: om de medvirkende - 10. september 2009

Les hele saken ›

Intensjonsavtale mellom kirkens nødhjelp og oslo nye teater - 9. juni 2009

Les hele saken ›

Norsk dramatikkfestival 2009 går av stabelen denne uken! - 25. mai 2009

Les hele saken ›

Avlyst forestilling edvard munch-alfa og omega i kveld - 18. februar 2009

Les hele saken ›

Edvard munch-alfa og omega: intervju med øystein røger - 4. februar 2009

Les hele saken ›

Siste forestillinger på singin’ in the rain og et dukkehjem - 3. november 2008

Les hele saken ›

Sesongpremiere på jul i blåfjell og jul med prøysen og snekker andersen. - 29. oktober 2008

Les hele saken ›

Ønsker å vise en mindre glossy side av virkeligheten - 26. august 2008

Les hele saken ›

Bli kjent med måne for livets stebarn på litteraturhuset - 14. august 2008

Les hele saken ›

Askeladden og de tre prinsesser i berget det blå: om de som står bak - 1. april 2008

Les hele saken ›

Askeladden og de tre prinsesser i berget det blå – rolleliste - 1. april 2008

Les hele saken ›

Elektra: mennesker og bjørner gjennom tusener av år - 11. mars 2008

Les hele saken ›

Moderne elektra får urpremiere på oslo nye centralteatret - 6. februar 2008

Les hele saken ›

Singin’ in the rain: historien om singin´in the rain - 24. januar 2008

Les hele saken ›

Singin´in the rain: stepp – en danseform i utvikling - 24. januar 2008

Les hele saken ›

Singin`in the rain: den stumme eller den støyende kunst? - 24. januar 2008

Les hele saken ›

Ryktene svirrer som sjokkerende kjærlighetsforhold. - 24. oktober 2007

Les hele saken ›

Lønns- og personalkonsulent søkes – fast stilling - 8. oktober 2007

Les hele saken ›

Breaking the waves: med et hjerte av gull kan mirakler skje … - 30. august 2007

Les hele saken ›

Breaking the waves: en historie om tro og kjærlighet - 30. august 2007

Les hele saken ›

Arsenikk og gamle kniplinger: om hyllebærvin og arsenikk - 30. august 2007

Les hele saken ›

Arsenikk og gamle kniplinger: menn som kvinner og vice versa - 30. august 2007

Les hele saken ›

Møt saabye christensen til debatt på centralteatret - 19. april 2007

Les hele saken ›

Spellemann på taket: hva vi forlater? ikke stort, bare anatevka - 14. mars 2007

Les hele saken ›

Trenger du en vitamininsprøytning for å komme igjennom vinteren? - 28. februar 2007

Les hele saken ›

Oslo nye teater as søker vikar for markedskonsulent - 31. januar 2007

Les hele saken ›

Audition: 7 mannlige dansere med stepp- og sangerfaring - 22. januar 2007

Les hele saken ›

En himmel full av stjerner: å være vanlig i mediene - 17. januar 2007

Les hele saken ›

En himmel full av stjerner: du kommer til å bli kjendis - 17. januar 2007

Les hele saken ›

Himmel full av stjerner: du kommer til å bli kjendis - 17. januar 2007

Les hele saken ›

Oslo nye teater as søker leder for rekvisittavdelingen - 9. januar 2007

Les hele saken ›

Vinneren av kjempesjansen er spellemann i spellemann på taket - 29. november 2006

Les hele saken ›

Kjempesjansevinner har startet prøver på spellemann på taket - 27. november 2006

Les hele saken ›

Kjempesjansevinner ihar startet prøver på spellemann på taket - 27. november 2006

Les hele saken ›

Oslo nye teater søker statister til en himmel full av stjerner! - 11. oktober 2006

Les hele saken ›

Om bruk av rollespill i litteraturundervisningen - 15. september 2006

Les hele saken ›

Teacher-in-role as «polonius» – students-in-role as rosenkrantz and guildenstern – as exposition - 15. september 2006

Les hele saken ›

Anders jahres kulturpris til svein sturla hungnes - 11. september 2006

Les hele saken ›

Manndomsprøven: alderdomsprøven av s. b. osvold - 8. september 2006

Les hele saken ›

Spellemann på taket neste musikal ut på oslo nye teater - 7. september 2006

Les hele saken ›

Ibsenfestivalen med peer gynt på oslo nye centralteatret - 24. august 2006

Les hele saken ›

Ulv og engel – møt leonard cohen på oslo nye hovedscenen - 3. mai 2006

Les hele saken ›

Fruen fra det indiske hav: bollywood-verdens største - 13. mars 2006

Les hele saken ›

Skulle det dukke opp flere lik er det bare å ringe… - 25. november 2005

Les hele saken ›