Oslo Nye - Hele byens teater

Kjøp billetter
Kjøp billetter

En radiolegende går til scenen

Arkiv

En tidlig kjendis
Det kom helt bardus på skuespilleren Frank Robert da hans rolle som Dickie plutselig gjorde ham til kjendis, syv år før dette begrepet ble introdusert i Norge. I 1961 fikk han en telefon fra regissøren Paul Skoe som ville ha ham til å gjøre noe han trodde var en vanlig liten jobb i en krimserie i radio. Han sa ja og tenkte ikke mye mer på saken. Men da den første Dickie Dick Dickens-serien var ferdig og gikk på lufta, tok det bare helt av: Folk ville ha mer! Det skulle ende med syv serier, med til sammen 53 episoder, innspilt  i perioden 1962-76. Noe slikt hadde den erfarne skuespilleren aldri opplevd før, forteller Tilman Hartenstein  i sin bok om Radioteatrets historie: Når Frank Robert reiste på ferie, fòr ryktet som løpild foran ham. Bryggene var på et blunk svarte av folk. ”Dickie Dick Dickens er i byen!”

Krimmen erobrer radioen
Fundamentet for denne formidable radiosuksessen ble lagt allerede rundt påske i 1952, da norske radiolyttere kunne høre disse ordene: ”Radioteatret sender Paul Temple og Gregory-saken!”, etterfulgt av et suggerende musikkstykke som innvarslet mystikk og mørke gjerninger: Djevlegaloppen! Seriene om detektiven Paul Temple og, noen år senere, hans kollega Paul Cox trollbandt og engasjerte publikum i et omfang som selv ikke fjernsynet har kunnet konkurrere med senere, da det nye mediet kom på banen. Gatene lå øde når radiokrimmen ble sendt, arrangementer ble utsatt, besøkstallene på kino og teater sank drastisk. ”Krimmen” forente det norske folk.

Boksekamp og streik
De utroligste ting hendte i krimserienes kjølvann. Da siste episode av Paul Temple og Gregory-saken kolliderte med en bokselandskamp mellom Norge og Danmark på Jordal Amfi, måtte arrangørene, som så for seg tomme tribuner, ty til det skritt å la bokserne ta en pause mens episoden ble sendt over høyttaleranlegget, etter spesiell tillatelse fra NRK. Og under en streik i NRK i 1955, ble krisen maksimert av at tredje episode av den første Paul Cox-serien skulle sendes. Folk forlangte sending på lørdag, som vanlig, men de streikende nektet. Til slutt ble presset utenfra så sterkt at kringkastingssjef Kaare Fostervoll selv måtte gå i studio og sørget for at episoden kom på lufta, til de streikendes og radioteatersjefens forargelse, men til publikums fryd. Det var det eneste verbalprogram fra NRK i løpet av den fem dager lange streiken, og sier mye om krimserienes posisjon. 

Et udekket behov
Hva skyldtes suksessen? Et opparbeidet behov! Krimhørespillene ble introdusert ikke mange år etter krigen, i en periode da de fleste levde et enkelt og strevsomt liv, målt etter vår tids standard, og der det var rasjonering på mange goder. Folk var ikke forvent med et stort underholdningstilbud. Fjernsyn var noe man bare hadde hørt historier om fra USA, og norsk radio besto av én kanal som sendte på FMs forløpere, lang-, mellom- og kortbølgen, supplert med skurrende utenlandske stasjoner som iblant la seg til rette oppå NRKs sendinger. Krimseriene fylte et åpenbart behov for underholdning og fantasiflukt, i en tid da radioens tilbud stort sett tok sikte på å formidle det som de programansvarlige oppfattet som nyttig og høyverdig.

Protester mot det nedbrytende
Og spesielt høyverdige ville man den gang knapt ha kalt krimseriene. Selv Radioteatrets sjef, Hans Heiberg, var til å begynne med skeptisk til det krim-prosjektet som hans forgjenger Jens Gunderssen hadde satt i gang. Heiberg lurte på om det ikke gikk an å gjøre seriene litt mindre skumle, f.eks ved å sløyfe musikk og lyder! Publikum var ikke vant til de robuste effektene på lerret og skjerm som senere tider har hengitt seg til. Det kunne  bli ulidelig spennende, ja direkte skremmende. Litt for uhyggelig syntes noen: ”Ungdomskriminaliteten får her ny næring og friske impulser” skrev en hovedstadsavis. På Det Norske Teatret holdt venneforeningen debattmøte. Innlederen hevdet at ”det var urettvist å lata eitt eller anna konsern bryta ned det foreldre og lærarar byggjer opp.” Et avisinnlegg konkluderte: ”Hvis vi ikke kan unngå en fortsettelse av mordredslene og uhyggen, så legg iallfall programmet til en annen tid enn lørdag kveld. Og finn noe mindre bloddryppende som ikke skremmer barna fra sans og samling og får kvinnfolka til å bli mørkeredde og ligge våkne om natten!”

Dickie: en ny vri
Så kom Dickie Dick Dickens. Et nytt høydepunkt som også introduserte noe nytt: parodien. Forfatterparet Rolf og Alexandra Becker, som sto bak Cox-seriene, hadde fått en bestilling på en ny hørespillserie. Da tok de opp igjen en gammel  idé: å lage en radiosatire over amerikanske gangsterfilmer. Da de skulle utpønske en ny og annerledes hovedfigur i sin fantasi, hadde de virkelighetens John Herbert Dillinger i bakhodet: gangsteren som ble kalt USAs samfunnsfiende nr. 1, og som etter ha begått en rekke bankran og mord til slutt ble skutt, 31 år gammel, av FBI-agenter i Chicago. En brutal fyr som også på forunderlig vis ble beundret av publikum som en slags Robin Hood-helt, en bondegutt som tok saken i egne hender da folk ble rammet av økonomisk depresjon og børskrakk.  Paret Becker omdiktet drapsmannen Dillinger til den adskillig mer sympatiske, bråkjekke lommetyven Dickie Dick Dickens, som gjorde karriere og klatret til topps i den organiserte kriminalitetens verden.

Norsk suksess
Ikke noe sted, heller ikke i forfatternes hjemland, ble Dickie Dick Dickens en så stor suksess som i Norge, av åpenbare grunner. Krimhørespillene var nå så solid etablert i nordmenns bevissthet at det var mulig å prøve seg på parodien, noe som forutsetter et publikum som er fortrolig med sjangeren, dens fortellermåter, dens klisjéer og dens tricks. Norske lyttere tok ironien med én gang. Så ble da også humoren i dette stoffet særdeles godt ivaretatt av det norske teamet som laget seriene. I sentrum Paul Skoe, en regissør som ville prøve nye veier, i kreativt tospann med en erfaren og eksperimenterende lydingeniør, Victor Sandal. Språket til oversetteren Hans Heiberg var sprelsk, oppfinnsomt og spiller på mange strenger.  Komponistekteparet Maj og Gunnar Sønstevold skrev en medrivende musikk som boltret seg i en rekke sjangre. Og så en gjeng med gode skuespillere som tok poenget fort og skapte noen herlige figurer. Med seg hadde Frank Robert den rutinerte Jack Fjeldstad som Jim Cooper (også kalt Jim Kjøtthue), Randi Nordby som kjæresten Effie Marconi, Birger Løvaas som den gamle luringen Opa Crackle og Gisle Straume/ Carsten Winger som den fryktsomme Bonco, Tore Foss som Josua Benedict Streubenguss og Roy Bjørnstad som Jim Coopers høyre hånd, Harry. For ikke å forglemme de to forrykende fortellerstemmene som bandt det hele sammen og snakket til lytterne i en karsk dokumentarstil: Lasse Kolstad og Sverre Hansen. Denne skuespillerbanden må ha hatt mye moro i studio. Men samtidig bedyret de senere at de aldri tøyset og gikk på akkord. De spilte sine roller profesjonelt, med konsentrasjon og alvor!

Tidenes hørespill
Litt alvor utenfor studio ble det også da ledelsen i daværende Bøndernes Bank oppdaget at en episode av Dickie Dick Dickens skulle ha tittelen ”Kuppet i Bøndenes Bank”. Dette var ikke bra. Noen kunne komme på farlige idéer. Banken ba NRK endre tittel. Etter forslag fra hørespilltekniker Jan Erik Hoel endte det med følgende annonsering: ”Andre episode: ”Kuppet i Farmernes Bank, som etter bankens bønn ikke må forveksles med Bøndenes Bank!”

Dickie Dick Dickens-seriene har lekt raust og uhemmet både med krim- og dokumentar-genren og lokket generasjon etter generasjon av lyttere inn i en tilhørelatende farlig gangsterverden der maskingeværene knatret, bildekkene hvinte og sirenene hylte gjennom Chicagos gater, men der det hele samtidig ble ufarliggjort av ville overdrivelser og avvæpnende ironi. Det ble så vellykket at Dickie-seriene etter hvert ble et kult-objekt – og er det fremdeles. Seriene har vært sendt om igjen og om igjen på radio, noen av dem seks ganger – slik er nye generasjoner blitt fenget av Dickie. Det siste tiåret har han vært bestsegler på CD og som MP3-fil via nettet.

Da Radioteatret feiret sitt 75 årsjubileum i 2001 skulle Nitimens lyttere kåre ”Tidenes hørespill”. Vinneren av krim-klassen ble selvfølgelig Dickie Dick Dickens, underverdenens overmann på det amerikanske kontinent – og en norsk radiolegende som nå tar spranget opp på scenen. For noen kanskje til frydefull nostalgi, for andre til et første møtes sødme og fornøyelse!

Tekst: Nils Heyerdahl, sjef for Radioteatret 1991-2010

Se alle ›

Aud schønemann-prisen til birgitte victoria svendsen - 4. november 2013

Les hele saken ›

Ny adm. dir. og toleder-modell på oslo nye teater fra nyttår - 30. oktober 2013

Les hele saken ›

Ti vil bli administrerende direktør på oslo nye teater - 21. august 2013

Les hele saken ›

Neste kamp – en hundreårskrønike fra vålerenga på hovedscenen - 3. juni 2013

Les hele saken ›

Bystyret har i kveld bestemt at oslo nye teater blir prosjektteater. - 7. mars 2013

Les hele saken ›

Teatersjef ved oslo nye teater med tiltredelse 1. januar 2014 - 13. september 2012

Les hele saken ›

Jonas gardell på hovedscenen fredag 7.- og lørdag 8. oktober - 3. oktober 2011

Les hele saken ›

Jonas gardell på hovedscenen fredag 7/10 og lørdag 8/10 - 3. oktober 2011

Les hele saken ›

Se filmer fra våre forestillinger på smarttelefonen! - 6. september 2011

Les hele saken ›

Møt den farligste mannen fra chicagos underverden i grensen! - 5. april 2011

Les hele saken ›

Baby universe – supertilbud for nyhetsbrevmottagere! - 24. mars 2011

Les hele saken ›

Vår for min indre musikant – mel brooks om the producers - 20. januar 2011

Les hele saken ›

Underholdningsteatrets ridder – intervju med anders aldgård - 20. januar 2011

Les hele saken ›

Vår for min indre musikant – mel brooks om the porducers - 20. januar 2011

Les hele saken ›

Sjarmerende tanntroll premiereklare på trikkestallen - 11. januar 2011

Les hele saken ›

Flammende forsvar for oslo nye teater i dagbladet - 23. november 2010

Les hele saken ›

Hilde louise asbjørnsen vant dirigentkonkurransen maestro - 15. november 2010

Les hele saken ›

Hilde louise andersen vant dirigentkonkurransen maestro - 14. november 2010

Les hele saken ›

For konge og fedreland – shabana rehman i nasjonens tjeneste - 2. november 2010

Les hele saken ›

Ferske beats, blodig gatejustis, ung kjærlighet og shakespeare - 27. oktober 2010

Les hele saken ›

Opplev trollbyen i produksjon! under oslo kulturnatt - 15. september 2010

Les hele saken ›

Prosjektarbeid for lærere i 10. klasse og videregående skole - 24. august 2010

Les hele saken ›

The producers – neste store musikal på oslo nye teater - 17. august 2010

Les hele saken ›

Oslo nye teater ønsker velkommen til åpnet hus lørdag 21. august - 17. august 2010

Les hele saken ›

Prisbelønnet roman av karsten alnæs storsatsning på oslo nye teater - 4. juni 2010

Les hele saken ›

Kurt koker hodet: intervju med erlend loe og johannes joner - 27. april 2010

Les hele saken ›

På scenekanten-arrangement med kreftforeningen 16. februar - 8. februar 2010

Les hele saken ›

Møt muldvarpen vår på tanum karl johan 13. februar - 8. februar 2010

Les hele saken ›

På scenekanten-arrangement med kreftforeningen tirsdag 16. februar - 8. februar 2010

Les hele saken ›

Spring awakening: seksuell oppvåkning – fra sorg til glede og berikelse? - 26. januar 2010

Les hele saken ›

Spring awakening: finnes det en plass for meg? av kjersti horn - 26. januar 2010

Les hele saken ›

Kalenderpikene: skjebnedager – historien om kalenderpikene - 15. januar 2010

Les hele saken ›

Kalenderpikene: hva er the women´s institute (wi)? - 15. januar 2010

Les hele saken ›

Jo strømgren i samarbeid med tysk kunstner om hamsun-forestilling - 24. november 2009

Les hele saken ›

Aud schønemann-prisen til skuespiller jan martin johnsen - 22. oktober 2009

Les hele saken ›

Få med deg høstsonaten og på scenekanten onsdag 7. oktober - 1. oktober 2009

Les hele saken ›

Festforestilling til inntekt for aud schønemann-statue - 1. oktober 2009

Les hele saken ›

Få med deg høstsonaten og på scenekanten 7. oktober - 1. oktober 2009

Les hele saken ›

Festforestilling til inntekt for aud schønemann-skulptur - 1. oktober 2009

Les hele saken ›

Høstferietilbud på peer gynt – en vandreforestilling - 23. september 2009

Les hele saken ›

Studiemateriell for peer gynt-en vandreforestilling - 14. september 2009

Les hele saken ›

Peer gynt-en vandreforestilling: om de medvirkende - 10. september 2009

Les hele saken ›

Intensjonsavtale mellom kirkens nødhjelp og oslo nye teater - 9. juni 2009

Les hele saken ›

Norsk dramatikkfestival 2009 går av stabelen denne uken! - 25. mai 2009

Les hele saken ›

Avlyst forestilling edvard munch-alfa og omega i kveld - 18. februar 2009

Les hele saken ›

Edvard munch-alfa og omega: intervju med øystein røger - 4. februar 2009

Les hele saken ›

Siste forestillinger på singin’ in the rain og et dukkehjem - 3. november 2008

Les hele saken ›

Sesongpremiere på jul i blåfjell og jul med prøysen og snekker andersen. - 29. oktober 2008

Les hele saken ›

Ønsker å vise en mindre glossy side av virkeligheten - 26. august 2008

Les hele saken ›

Bli kjent med måne for livets stebarn på litteraturhuset - 14. august 2008

Les hele saken ›

Askeladden og de tre prinsesser i berget det blå: om de som står bak - 1. april 2008

Les hele saken ›

Askeladden og de tre prinsesser i berget det blå – rolleliste - 1. april 2008

Les hele saken ›

Elektra: mennesker og bjørner gjennom tusener av år - 11. mars 2008

Les hele saken ›

Moderne elektra får urpremiere på oslo nye centralteatret - 6. februar 2008

Les hele saken ›

Singin’ in the rain: historien om singin´in the rain - 24. januar 2008

Les hele saken ›

Singin´in the rain: stepp – en danseform i utvikling - 24. januar 2008

Les hele saken ›

Singin`in the rain: den stumme eller den støyende kunst? - 24. januar 2008

Les hele saken ›

Ryktene svirrer som sjokkerende kjærlighetsforhold. - 24. oktober 2007

Les hele saken ›

Lønns- og personalkonsulent søkes – fast stilling - 8. oktober 2007

Les hele saken ›

Breaking the waves: med et hjerte av gull kan mirakler skje … - 30. august 2007

Les hele saken ›

Breaking the waves: en historie om tro og kjærlighet - 30. august 2007

Les hele saken ›

Arsenikk og gamle kniplinger: om hyllebærvin og arsenikk - 30. august 2007

Les hele saken ›

Arsenikk og gamle kniplinger: menn som kvinner og vice versa - 30. august 2007

Les hele saken ›

Møt saabye christensen til debatt på centralteatret - 19. april 2007

Les hele saken ›

Spellemann på taket: hva vi forlater? ikke stort, bare anatevka - 14. mars 2007

Les hele saken ›

Trenger du en vitamininsprøytning for å komme igjennom vinteren? - 28. februar 2007

Les hele saken ›

Oslo nye teater as søker vikar for markedskonsulent - 31. januar 2007

Les hele saken ›

Audition: 7 mannlige dansere med stepp- og sangerfaring - 22. januar 2007

Les hele saken ›

En himmel full av stjerner: å være vanlig i mediene - 17. januar 2007

Les hele saken ›

En himmel full av stjerner: du kommer til å bli kjendis - 17. januar 2007

Les hele saken ›

Himmel full av stjerner: du kommer til å bli kjendis - 17. januar 2007

Les hele saken ›

Oslo nye teater as søker leder for rekvisittavdelingen - 9. januar 2007

Les hele saken ›

Vinneren av kjempesjansen er spellemann i spellemann på taket - 29. november 2006

Les hele saken ›

Kjempesjansevinner har startet prøver på spellemann på taket - 27. november 2006

Les hele saken ›

Kjempesjansevinner ihar startet prøver på spellemann på taket - 27. november 2006

Les hele saken ›

Oslo nye teater søker statister til en himmel full av stjerner! - 11. oktober 2006

Les hele saken ›

Om bruk av rollespill i litteraturundervisningen - 15. september 2006

Les hele saken ›

Teacher-in-role as «polonius» – students-in-role as rosenkrantz and guildenstern – as exposition - 15. september 2006

Les hele saken ›

Anders jahres kulturpris til svein sturla hungnes - 11. september 2006

Les hele saken ›

Manndomsprøven: alderdomsprøven av s. b. osvold - 8. september 2006

Les hele saken ›

Spellemann på taket neste musikal ut på oslo nye teater - 7. september 2006

Les hele saken ›

Ibsenfestivalen med peer gynt på oslo nye centralteatret - 24. august 2006

Les hele saken ›

Ulv og engel – møt leonard cohen på oslo nye hovedscenen - 3. mai 2006

Les hele saken ›

Fruen fra det indiske hav: bollywood-verdens største - 13. mars 2006

Les hele saken ›

Skulle det dukke opp flere lik er det bare å ringe… - 25. november 2005

Les hele saken ›