Oslo Nye - Hele byens teater

Kjøp billetter
Kjøp billetter

Elektra: teateret i sofokles’ tid

Arkiv

Denne tiden var de greske tragedieforfatternes høytid. De var kjendiser og enormt populære blant folket. Sofokles var blant de fremste av dikterne, sammen med Aiskhylos og Euripides rangerte han høyt over resten av tragediedikterne i sin samtid. Til sammen skrev de tre ca. 300 teaterstykker, av disse er bare 30 bevart i dag.

Tragediekonkurranser
De greske tragediene er stor litteratur, men først og fremst er de spor av de mange teaterforestillingene som ble produsert på denne tiden. Teateret blomstret som aldri før, og de store amfiscenene i Aten ble fylt opp av tusenvis av tilskuere. Det var folk i alle aldre og fra alle sosiale lag av samfunnet – teateret skulle være tilgjengelig for hele folket. Publikum ble til og med sponset av staten slik at de hadde råd til å kjøpe billetter.
Når de store amfiteatrene i Aten åpnet dørene var det fest og knivende konkurranse hele dagen. Publikum kastet mat, pep og buet på konkurrentene, mens de stampet med føttene og heiet frem sine favoritter. En gjeng vakter var satt til å passe på at publikum holdt seg i skinnet. Stemningen var med andre ord svært høy, og praksisen med å servere gratis vin (og mat) til publikum dempet ikke akkurat ned det ampre publikummet.

Tragediene var altså en del av en konkurranse. Dramatikerne konkurrerte med tre tragedier og en komedie hver. De fire stykkene ble spilt i løpet av en dag. Sofokles var den dramatikeren som vant flest konkurranser av alle – 24 stykker i alt. Hans omdømme som en av verdens største dramatikere har holdt seg siden han døde nesten 90 år gammel i 406 f.Kr. og frem til i dag, over 2000 år senere. Men, tilbake til tragediekonkurransene – de var alltid en del av en større religiøs festival. Den mest kjente av disse er Dionysosfestivalen i Aten.

Samfunnet endrer seg
Selv om dramaene knyttes sterkt til disse religiøse festivalene så er de kjent for ikke å være av spesielt religiøs karakter. Tragediene utviklet seg snarere fra mer ritualistiske og mytiske tradisjoner, og fra samfunnsmessige forandringer. Allikevel tar bare et par av stykkene vi kjenner til i dag for seg politiske hendelser i samtiden på en direkte måte. Dette ble rett og slett for sterk kost for publikum. Flere av historiene forteller imidlertid om forandringer i bl.a. rettssystemet, og da spesielt ofte i forhold til avstraffing av hevndrap. Denne utviklingen kan ses i sammenheng med det greske samfunnets utvikling på denne tiden. Hellas var i ferd med å gå fra et aristokratisk bondesamfunn til et demokratisk urbant samfunn. Tradisjonelle religiøse regler ble dermed byttet ut med sivil ideologi som passet med de nye sosiale strukturene. Det var altså et samfunn som var i ferd med å løsrive seg fra det religiøse bondesamfunnet og gå over i et demokratisk rettssamfunn.
Økonomien i dette nye samfunnet var god, noe som teateret dro stor nytte av. Staten overtok deler av utgiftene som lokale mesener og forfatterne selv hadde stått for tidligere, og produksjonene i sin helhet var svært påkostede. Det sies at Atenerne brukte mer på produksjoner av Oidipuser, Elektraer og Medeaer enn de gjorde på å ivareta deres rike og kampene for frihet mot perserne. Det sier noe om hvor viktig teaterkunsten var for Atenerne på denne tiden.

Et profesjonelt teater
Historien om teateret i det 5. (og det 4.) århundret f.Kr. er i det store og hele en historie om profesjonalisering og spesialisering av teateret. Skuespillerkunsten var et av elementene som ble drastisk profesjonalisert. Det var nemlig ikke bare de gode dramatikerne som oppnådde heder og ære på denne tiden, også de beste skuespillerne ble hedret og oppnådde stjernestatus. En av de mest kjente skuespillerne fra denne tiden var Polus, han var berømt flere hundreår etter sin død. Han ble mest kjent for rollen som Sofokles’ Elektra, en karakter han spilte med slik innlevelse at det skrives om den dag i dag.
Polus spilte altså kvinne, og nettopp det at menn spiller alle rollene er ett av kjennetegnene ved det greske antikke teateret. Det var kun menn på scenen, toppen tre skuespillere, et uniformpreget kor på 10-15 stykker og noen få musikere. De tre skuespillerne spilte, sang og danset alle rollene. Dette krevde svært raske skift, noe de klarte ved bruk av lange kjortler og masker som dekket hele hodet.
Koret var et vitalt element i de greske dramaene – både sang, tale, mime og dans ble brukt for å etablere stemninger og forsterke dramatiske effekter. Koret hadde også mange andre funksjoner i forestillingen, for eksempel kunne det være en gruppekarakter som uttrykte meninger, ga råd og kommenterte handlingen. Ofte uttrykte det forfatterens synspunkter og refleksjoner om samfunn og miljø, og etablerte slik en standard som hovedpersonens handlinger kunne bli vurdert i forhold til. Koret fungerte også iblant som den ideelle tilskuer ved at det reagerte på hendelsene og karakterene i stykket slik forfatteren ville at publikum skulle reagere.

Historien om det greske teaterkoret er imidlertid en nedgangshistorie. Det gikk fra å være en viktig, integrert og særegen bestanddel av forestillingen til å bli en generell og nærmest ubetydelig del. Den viktigste årsaken til korets nedgang var den økende profesjonaliseringen i teateret og det denne utviklingen førte med seg av nye standarder for både spillet, musikken, sangen og dansingen. Koret besto nemlig tradisjonelt sett av amatører, og de ble til slutt stående i en slik kontrast til de profesjonelle aktørene at det var flaut. Noen forsøkte å profesjonalisere koret ved å bruke proffe skuespillere, men dette ble det slått ned på fra politisk hold.

Sofokles økte imidlertid antall kormedlemmer, sett i forhold til hans samtidige kolleger Aiskhylos og Euripides. Samtidig får han, av de fleste forskere, æren av å ha innført den tredje skuespilleren i dramaet. Så selv om han økte antallet kormedlemmer, svekket han egentlig korets funksjon i forestillingen. Sofokles interesse for å utforske teaterets estetiske grenser var stor. Ut fra kunnskapen vi har om han i dag, så gjorde han dette først og fremst gjennom en utvikling av teaterets tekstgrunnlag, altså dramatikken.

Moderniseringer
Teksten spilte den viktigste rollen i det antikke greske teateret, men den fikk sterk konkurranse fra moderniseringer innen dans og musikk. Spesielt musikken utviklet seg med stormfart i denne perioden – en utvikling som kan sammenlignes med profesjonaliseringen av skuespilleryrket på samme tid. Musikken var generelt sett et viktig element i det greske teateret, den var like integrert i dramaet som den er i våre moderne musikaler. Den viktigste utviklingen i den antikke musikken var den gradvise fremtreden av det som ble kalt Ny Musikk. Hovedkarakteristikken ved Ny Musikk var en betydelig økning av musikkens kompleksitet og rekkevidde, og en like betydelig frastøting av den tradisjonelle musikken.

Musikerne revolusjonerte med dette den tradisjonelle musikken, og det ble ikke tatt like godt imot av alle. De fremste kritikerne så på Ny Musikk som en fornærmelse mot tradisjonelle verdier. De mente at både den og moderniseringen av dansen ville føre til moralsk degenerering og opptøyer, noen ønsket til og med at disse nye uttrykkene skulle forbys.

De fleste kildene vi kjenner til var altså svært negative til utviklingen innen musikken og dansen, kanskje fordi disse kildene var filosofer og teoretikere som tilhørte den konservative eliten? De samme kildene viser imidlertid at størsteparten av publikum tok imot den Nye Musikken med entusiasme – ganske sikkert delvis på grunn av av dens opposisjon til konservative verdier. Så mens den konservative eliten var skeptisk til det antikke teaterets moderniseringer tok folket imot dem med åpne armer.

Se alle ›

Aud schønemann-prisen til birgitte victoria svendsen - 4. november 2013

Les hele saken ›

Ny adm. dir. og toleder-modell på oslo nye teater fra nyttår - 30. oktober 2013

Les hele saken ›

Ti vil bli administrerende direktør på oslo nye teater - 21. august 2013

Les hele saken ›

Neste kamp – en hundreårskrønike fra vålerenga på hovedscenen - 3. juni 2013

Les hele saken ›

Bystyret har i kveld bestemt at oslo nye teater blir prosjektteater. - 7. mars 2013

Les hele saken ›

Teatersjef ved oslo nye teater med tiltredelse 1. januar 2014 - 13. september 2012

Les hele saken ›

Jonas gardell på hovedscenen fredag 7.- og lørdag 8. oktober - 3. oktober 2011

Les hele saken ›

Jonas gardell på hovedscenen fredag 7/10 og lørdag 8/10 - 3. oktober 2011

Les hele saken ›

Se filmer fra våre forestillinger på smarttelefonen! - 6. september 2011

Les hele saken ›

Møt den farligste mannen fra chicagos underverden i grensen! - 5. april 2011

Les hele saken ›

Baby universe – supertilbud for nyhetsbrevmottagere! - 24. mars 2011

Les hele saken ›

Vår for min indre musikant – mel brooks om the producers - 20. januar 2011

Les hele saken ›

Underholdningsteatrets ridder – intervju med anders aldgård - 20. januar 2011

Les hele saken ›

Vår for min indre musikant – mel brooks om the porducers - 20. januar 2011

Les hele saken ›

Sjarmerende tanntroll premiereklare på trikkestallen - 11. januar 2011

Les hele saken ›

Flammende forsvar for oslo nye teater i dagbladet - 23. november 2010

Les hele saken ›

Hilde louise asbjørnsen vant dirigentkonkurransen maestro - 15. november 2010

Les hele saken ›

Hilde louise andersen vant dirigentkonkurransen maestro - 14. november 2010

Les hele saken ›

For konge og fedreland – shabana rehman i nasjonens tjeneste - 2. november 2010

Les hele saken ›

Ferske beats, blodig gatejustis, ung kjærlighet og shakespeare - 27. oktober 2010

Les hele saken ›

Opplev trollbyen i produksjon! under oslo kulturnatt - 15. september 2010

Les hele saken ›

Prosjektarbeid for lærere i 10. klasse og videregående skole - 24. august 2010

Les hele saken ›

The producers – neste store musikal på oslo nye teater - 17. august 2010

Les hele saken ›

Oslo nye teater ønsker velkommen til åpnet hus lørdag 21. august - 17. august 2010

Les hele saken ›

Prisbelønnet roman av karsten alnæs storsatsning på oslo nye teater - 4. juni 2010

Les hele saken ›

Kurt koker hodet: intervju med erlend loe og johannes joner - 27. april 2010

Les hele saken ›

På scenekanten-arrangement med kreftforeningen 16. februar - 8. februar 2010

Les hele saken ›

Møt muldvarpen vår på tanum karl johan 13. februar - 8. februar 2010

Les hele saken ›

På scenekanten-arrangement med kreftforeningen tirsdag 16. februar - 8. februar 2010

Les hele saken ›

Spring awakening: seksuell oppvåkning – fra sorg til glede og berikelse? - 26. januar 2010

Les hele saken ›

Spring awakening: finnes det en plass for meg? av kjersti horn - 26. januar 2010

Les hele saken ›

Kalenderpikene: skjebnedager – historien om kalenderpikene - 15. januar 2010

Les hele saken ›

Kalenderpikene: hva er the women´s institute (wi)? - 15. januar 2010

Les hele saken ›

Jo strømgren i samarbeid med tysk kunstner om hamsun-forestilling - 24. november 2009

Les hele saken ›

Aud schønemann-prisen til skuespiller jan martin johnsen - 22. oktober 2009

Les hele saken ›

Få med deg høstsonaten og på scenekanten onsdag 7. oktober - 1. oktober 2009

Les hele saken ›

Festforestilling til inntekt for aud schønemann-statue - 1. oktober 2009

Les hele saken ›

Få med deg høstsonaten og på scenekanten 7. oktober - 1. oktober 2009

Les hele saken ›

Festforestilling til inntekt for aud schønemann-skulptur - 1. oktober 2009

Les hele saken ›

Høstferietilbud på peer gynt – en vandreforestilling - 23. september 2009

Les hele saken ›

Studiemateriell for peer gynt-en vandreforestilling - 14. september 2009

Les hele saken ›

Peer gynt-en vandreforestilling: om de medvirkende - 10. september 2009

Les hele saken ›

Intensjonsavtale mellom kirkens nødhjelp og oslo nye teater - 9. juni 2009

Les hele saken ›

Norsk dramatikkfestival 2009 går av stabelen denne uken! - 25. mai 2009

Les hele saken ›

Avlyst forestilling edvard munch-alfa og omega i kveld - 18. februar 2009

Les hele saken ›

Edvard munch-alfa og omega: intervju med øystein røger - 4. februar 2009

Les hele saken ›

Siste forestillinger på singin’ in the rain og et dukkehjem - 3. november 2008

Les hele saken ›

Sesongpremiere på jul i blåfjell og jul med prøysen og snekker andersen. - 29. oktober 2008

Les hele saken ›

Ønsker å vise en mindre glossy side av virkeligheten - 26. august 2008

Les hele saken ›

Bli kjent med måne for livets stebarn på litteraturhuset - 14. august 2008

Les hele saken ›

Askeladden og de tre prinsesser i berget det blå: om de som står bak - 1. april 2008

Les hele saken ›

Askeladden og de tre prinsesser i berget det blå – rolleliste - 1. april 2008

Les hele saken ›

Elektra: mennesker og bjørner gjennom tusener av år - 11. mars 2008

Les hele saken ›

Moderne elektra får urpremiere på oslo nye centralteatret - 6. februar 2008

Les hele saken ›

Singin’ in the rain: historien om singin´in the rain - 24. januar 2008

Les hele saken ›

Singin´in the rain: stepp – en danseform i utvikling - 24. januar 2008

Les hele saken ›

Singin`in the rain: den stumme eller den støyende kunst? - 24. januar 2008

Les hele saken ›

Ryktene svirrer som sjokkerende kjærlighetsforhold. - 24. oktober 2007

Les hele saken ›

Lønns- og personalkonsulent søkes – fast stilling - 8. oktober 2007

Les hele saken ›

Breaking the waves: med et hjerte av gull kan mirakler skje … - 30. august 2007

Les hele saken ›

Breaking the waves: en historie om tro og kjærlighet - 30. august 2007

Les hele saken ›

Arsenikk og gamle kniplinger: om hyllebærvin og arsenikk - 30. august 2007

Les hele saken ›

Arsenikk og gamle kniplinger: menn som kvinner og vice versa - 30. august 2007

Les hele saken ›

Møt saabye christensen til debatt på centralteatret - 19. april 2007

Les hele saken ›

Spellemann på taket: hva vi forlater? ikke stort, bare anatevka - 14. mars 2007

Les hele saken ›

Trenger du en vitamininsprøytning for å komme igjennom vinteren? - 28. februar 2007

Les hele saken ›

Oslo nye teater as søker vikar for markedskonsulent - 31. januar 2007

Les hele saken ›

Audition: 7 mannlige dansere med stepp- og sangerfaring - 22. januar 2007

Les hele saken ›

En himmel full av stjerner: å være vanlig i mediene - 17. januar 2007

Les hele saken ›

En himmel full av stjerner: du kommer til å bli kjendis - 17. januar 2007

Les hele saken ›

Himmel full av stjerner: du kommer til å bli kjendis - 17. januar 2007

Les hele saken ›

Oslo nye teater as søker leder for rekvisittavdelingen - 9. januar 2007

Les hele saken ›

Vinneren av kjempesjansen er spellemann i spellemann på taket - 29. november 2006

Les hele saken ›

Kjempesjansevinner har startet prøver på spellemann på taket - 27. november 2006

Les hele saken ›

Kjempesjansevinner ihar startet prøver på spellemann på taket - 27. november 2006

Les hele saken ›

Oslo nye teater søker statister til en himmel full av stjerner! - 11. oktober 2006

Les hele saken ›

Om bruk av rollespill i litteraturundervisningen - 15. september 2006

Les hele saken ›

Teacher-in-role as «polonius» – students-in-role as rosenkrantz and guildenstern – as exposition - 15. september 2006

Les hele saken ›

Anders jahres kulturpris til svein sturla hungnes - 11. september 2006

Les hele saken ›

Manndomsprøven: alderdomsprøven av s. b. osvold - 8. september 2006

Les hele saken ›

Spellemann på taket neste musikal ut på oslo nye teater - 7. september 2006

Les hele saken ›

Ibsenfestivalen med peer gynt på oslo nye centralteatret - 24. august 2006

Les hele saken ›

Ulv og engel – møt leonard cohen på oslo nye hovedscenen - 3. mai 2006

Les hele saken ›

Fruen fra det indiske hav: bollywood-verdens største - 13. mars 2006

Les hele saken ›

Skulle det dukke opp flere lik er det bare å ringe… - 25. november 2005

Les hele saken ›