Oslo Nye - Hele byens teater

Kjøp billetter
Kjøp billetter

Den stumme eller den støyende kunst?

Arkiv

Kinoene ble snart et sted hvor man kunne møte storslåtte dramatiske fortellinger og sterke musikalske opplevelser. Ja kinoene kunne i mangt sees på som en arena for konsertopplevelser for folk flest, helt til lydfilmen kom på slutten av 1920 tallet og forviste filmmusikerne fra kinoenes orkestergraver. Men selv om stumfilmen aldri var stum, så verken snakket eller sang skuespillerne slik vi er vant til å høre dem i dag. Det er dette som gjør overgangen til lydfilm, eller ”talkies”, til den første store revolusjonen i filmens historie. Filmmusikalen ”Singin` in the Rain” fra 1952 gjorde dette, litt mer enn 20 år etter, til et hovedtema.

Når man nærmest med selvfølgelighet sier at stumfilmen aldri var stum, så avdramatiserer man det vendepunktet lydfilmen representerte. Man har lett for å glemme at den filminteresserte på 1920-tallet på ingen måte så for seg lydens gjennombrudd som en slags forløsning av en mulighet som hadde ligget der helt fra starten av. Snarere tvert om. ”Den støyende kunst” ble lydfilmen kalt, og den karakteristikken var ikke ment positivt.

En talende film – en selvmotsigelse!
I årene forut for lydfilmens internasjonale gjennombrudd med filmen ”The Jazz Singer” i 1927, var muligheten for en overgang fra stumfilm og tekstplakater til talefilm ofte diskutert i filmtidskriftene.
”Den talende film, er ikke dette en ren selvmotsigelse!” kunne man lese i filmtidsskriftet ”Film og Kino” i 1921. Dette var typisk for synspunktene som både det filminteresserte publikum og representanter for det profesjonelle filmliv kunne stå inne for: ”Det er jo nettopp filmens egenart at den er stum”, skrev artikkelforfatteren videre:

Filmen er den stumme kunst, den mimiske og den plastiske kunst, mens det er teaterets, talescenens sak at dyrke det levende ordets kunst. En ’talende film’ er en likesaa stor uhyrlighet som om man oplevet at Carusos ansikt plutselig viste sig i grammofontrakten!

Et annet poeng som opptok artikkelforfatteren var at hvis filmen mistet sin stumhet så sto den samtidig i fare for å miste sin internasjonalitet: ”En norsk talefilm vil jo umulig kunne bli solgt i England og i Frankrike, hvor man ikke forstår et ord norsk”. Man fryktet babelsk forvirring der ingen forsto hverandre og at hvert land måtte nøye seg med å lage filmer til seg selv. I augustnummeret i 1926 kunne man så lese i bladet ”Filmen og Vi” om de truende utsiktene man ante ville komme med talefilmen:

Skulde Gloria, Aileen Pringle, Douglas Fairbanks samt hans Mary, Coleen More og alle de andre plutselig begynde at snakke replikker, vilde sikkert de fleste av oss flykte selv om vi skjønte hvert evige ord! Vi aner ikke hvilken herlig lise det er at vi slipper at høre dem. De er mestere i at spille uten replikk.

”Skal film tale for øiet eller øret?”
Det var med andre ord mange grunner til at man stilte seg skeptisk til den talende filmen. Filmprodusentene mente de sto i fare for å miste markeder, samtidig som talefilmen ble oppfattet å stride mot de estetiske normene som var i ferd med å feste filmen til det kunstneriske landskapet. Dette ble tatt opp i ”Kinobladets” juninummer i 1927, der følgende spørsmål ble reist: ”Skal film tale for øiet eller øret?” Dette var forøvrig samme år som da den kjente sangartisten Al Jolsen uttalte sine profetiske ord i filmen ”The Jazz Singer” etter at han hadde sunget den første sangen: ”Wait a minute… Wait a minute… you ain’t heared nothing yet”. I den nevnte artikkelen i ”Kinobladet” ble det imidlertid fastholdt at:

Den stumme film er … i sig selv den mest særegne og rikeste uttrykksmulighet. Den som ser talen opdager helt andre ord end den som hører de mange ord … Den gode filmskuespiller taler helt forskjellig fra den gode sceneskuespiller. Han taler tydelig for øiet, ikke for øret. At tale tydelig for baade øie og øre lar sig nemlig ikke forene.

Den estetiske normen som var i ferd med å bli etablert hadde gjort det stumme spillet til den særegne kvaliteten, som sammen med det plastisk utrykksfulle var det som ble betraktet som de grunnleggende estetiske kriteriene for filmkunsten. Men Al Jolsens profetiske ord i ”The Jazz Singer” viste seg snart å være mer enn bare profetier.

I begynnelsen av januar 1930 omtalte ”Adresseavisen” et nytt fenomen på filmens område, noe som ganske nedlatende ble kalt ”amerikanismens siste triumf”, nemlig lydfilmen: ”Støttet av store kapitaler og nær sagt ubegrensede reklamefond underlegger den sig både den ’gamle’ og ’nye’ verden … og hva får vi for den 50-øre mere vi må betale for å nyde ondt av filmteknikkens siste opfindelse?” Artikkelforfatterens mistro, både til amerikanismen og filmteknikkens siste oppfinnelse som provoserende nok hadde resultert i at kinobilletten hadde blitt 50 øre dyrere, var tydelig. Om kinolokalene som et sentralt sted for musikkopplevelser kunne man videre lese: ”Kinoen har i så måte hittil vært et fredet sted, for mange mennesker det eneste konsertlokale, et sted der man har fått høre musikk med et sterkere stemningsinnhold enn den mekaniserte har. Dette blir kanskje bare en glad fortid.”

I avisene foregikk det intense diskusjoner om hva dette nye som var på vei på filmens område kunne medføre, og i ”Adresseavisen”, ble diskusjonen fulgt opp av en publikumsundersøkelse, en filmavstemning der det betalende kinopublikum ble invitert til å stemme for eller mot lydfilmen. Den 16. januar 1930 kunne så resultatet av avstemningen presenteres for avisens lesere:

Kupongene har strømmet jevnt og godt inn, og da vi tellet op i går kveld hadde til sammen 480 stemt, og når vi går ut fra at dette halve tusen er de ivrigste kinogjengere – for det har vi rett til å gjøre – så kan vi si at vi vet hvor ’landet ligger’. Av disse 480 har 322 stemt for stumfilm og 158 for lyd- og talefilm – altså vel dobbelt så mange for den stumme som for den støiende kunst, eller i procent 67,08 for stumfilmen.

Dermed var vel saken avgjort? Men nei. Lydfilmrevolusjonen viste seg ikke å kunne stoppes. Publikum vente seg snart til dette nye enten det var gjennom undertekster slik vi kjenner det, eller ved dubbing som ble valgt i de større europeiske landene. Blant de kjente filmskaperne var Chaplin den som strittet mest imot. I 1936 kom hans ”Modern Times” som stumfilm, riktignok utstyrt med lydspor med musikk skrevet av Chaplin selv, samt lydeffekter, men uten tale. Filmen var denne store stumfilmkunstnerens siste forsøk på å videreføre en stumfilmestetikk i det som var blitt en lydfilmtid.

De levende musikerne var på denne tiden forlengst blitt forvist fra kinolokalene. Mange av filmskuespillerne, som nå måtte snakke slik at man hørte dem, måtte også søke annet arbeid. I Hollywood gjaldt dette utallige skuespillere med fremmed aksent, og overalt gjaldt dette skuespillere hvis stemmekvalitet var uutholdelig å høre på. Dette siste er tema for den enestående musikalklassikeren ”Singin` in the Rain”.

Ove Solum
Førsteamanuensis, dr. philos
Institutt for medier og kommunikasjon
Universitetet i Oslo

Se alle ›

Aud schønemann-prisen til birgitte victoria svendsen - 4. november 2013

Les hele saken ›

Ny adm. dir. og toleder-modell på oslo nye teater fra nyttår - 30. oktober 2013

Les hele saken ›

Ti vil bli administrerende direktør på oslo nye teater - 21. august 2013

Les hele saken ›

Neste kamp – en hundreårskrønike fra vålerenga på hovedscenen - 3. juni 2013

Les hele saken ›

Bystyret har i kveld bestemt at oslo nye teater blir prosjektteater. - 7. mars 2013

Les hele saken ›

Teatersjef ved oslo nye teater med tiltredelse 1. januar 2014 - 13. september 2012

Les hele saken ›

Jonas gardell på hovedscenen fredag 7.- og lørdag 8. oktober - 3. oktober 2011

Les hele saken ›

Jonas gardell på hovedscenen fredag 7/10 og lørdag 8/10 - 3. oktober 2011

Les hele saken ›

Se filmer fra våre forestillinger på smarttelefonen! - 6. september 2011

Les hele saken ›

Møt den farligste mannen fra chicagos underverden i grensen! - 5. april 2011

Les hele saken ›

Baby universe – supertilbud for nyhetsbrevmottagere! - 24. mars 2011

Les hele saken ›

Vår for min indre musikant – mel brooks om the producers - 20. januar 2011

Les hele saken ›

Underholdningsteatrets ridder – intervju med anders aldgård - 20. januar 2011

Les hele saken ›

Vår for min indre musikant – mel brooks om the porducers - 20. januar 2011

Les hele saken ›

Sjarmerende tanntroll premiereklare på trikkestallen - 11. januar 2011

Les hele saken ›

Flammende forsvar for oslo nye teater i dagbladet - 23. november 2010

Les hele saken ›

Hilde louise asbjørnsen vant dirigentkonkurransen maestro - 15. november 2010

Les hele saken ›

Hilde louise andersen vant dirigentkonkurransen maestro - 14. november 2010

Les hele saken ›

For konge og fedreland – shabana rehman i nasjonens tjeneste - 2. november 2010

Les hele saken ›

Ferske beats, blodig gatejustis, ung kjærlighet og shakespeare - 27. oktober 2010

Les hele saken ›

Opplev trollbyen i produksjon! under oslo kulturnatt - 15. september 2010

Les hele saken ›

Prosjektarbeid for lærere i 10. klasse og videregående skole - 24. august 2010

Les hele saken ›

The producers – neste store musikal på oslo nye teater - 17. august 2010

Les hele saken ›

Oslo nye teater ønsker velkommen til åpnet hus lørdag 21. august - 17. august 2010

Les hele saken ›

Prisbelønnet roman av karsten alnæs storsatsning på oslo nye teater - 4. juni 2010

Les hele saken ›

Kurt koker hodet: intervju med erlend loe og johannes joner - 27. april 2010

Les hele saken ›

På scenekanten-arrangement med kreftforeningen 16. februar - 8. februar 2010

Les hele saken ›

Møt muldvarpen vår på tanum karl johan 13. februar - 8. februar 2010

Les hele saken ›

På scenekanten-arrangement med kreftforeningen tirsdag 16. februar - 8. februar 2010

Les hele saken ›

Spring awakening: seksuell oppvåkning – fra sorg til glede og berikelse? - 26. januar 2010

Les hele saken ›

Spring awakening: finnes det en plass for meg? av kjersti horn - 26. januar 2010

Les hele saken ›

Kalenderpikene: skjebnedager – historien om kalenderpikene - 15. januar 2010

Les hele saken ›

Kalenderpikene: hva er the women´s institute (wi)? - 15. januar 2010

Les hele saken ›

Jo strømgren i samarbeid med tysk kunstner om hamsun-forestilling - 24. november 2009

Les hele saken ›

Aud schønemann-prisen til skuespiller jan martin johnsen - 22. oktober 2009

Les hele saken ›

Få med deg høstsonaten og på scenekanten onsdag 7. oktober - 1. oktober 2009

Les hele saken ›

Festforestilling til inntekt for aud schønemann-statue - 1. oktober 2009

Les hele saken ›

Få med deg høstsonaten og på scenekanten 7. oktober - 1. oktober 2009

Les hele saken ›

Festforestilling til inntekt for aud schønemann-skulptur - 1. oktober 2009

Les hele saken ›

Høstferietilbud på peer gynt – en vandreforestilling - 23. september 2009

Les hele saken ›

Studiemateriell for peer gynt-en vandreforestilling - 14. september 2009

Les hele saken ›

Peer gynt-en vandreforestilling: om de medvirkende - 10. september 2009

Les hele saken ›

Intensjonsavtale mellom kirkens nødhjelp og oslo nye teater - 9. juni 2009

Les hele saken ›

Norsk dramatikkfestival 2009 går av stabelen denne uken! - 25. mai 2009

Les hele saken ›

Avlyst forestilling edvard munch-alfa og omega i kveld - 18. februar 2009

Les hele saken ›

Edvard munch-alfa og omega: intervju med øystein røger - 4. februar 2009

Les hele saken ›

Siste forestillinger på singin’ in the rain og et dukkehjem - 3. november 2008

Les hele saken ›

Sesongpremiere på jul i blåfjell og jul med prøysen og snekker andersen. - 29. oktober 2008

Les hele saken ›

Ønsker å vise en mindre glossy side av virkeligheten - 26. august 2008

Les hele saken ›

Bli kjent med måne for livets stebarn på litteraturhuset - 14. august 2008

Les hele saken ›

Askeladden og de tre prinsesser i berget det blå: om de som står bak - 1. april 2008

Les hele saken ›

Askeladden og de tre prinsesser i berget det blå – rolleliste - 1. april 2008

Les hele saken ›

Elektra: mennesker og bjørner gjennom tusener av år - 11. mars 2008

Les hele saken ›

Moderne elektra får urpremiere på oslo nye centralteatret - 6. februar 2008

Les hele saken ›

Singin’ in the rain: historien om singin´in the rain - 24. januar 2008

Les hele saken ›

Singin´in the rain: stepp – en danseform i utvikling - 24. januar 2008

Les hele saken ›

Singin`in the rain: den stumme eller den støyende kunst? - 24. januar 2008

Les hele saken ›

Ryktene svirrer som sjokkerende kjærlighetsforhold. - 24. oktober 2007

Les hele saken ›

Lønns- og personalkonsulent søkes – fast stilling - 8. oktober 2007

Les hele saken ›

Breaking the waves: med et hjerte av gull kan mirakler skje … - 30. august 2007

Les hele saken ›

Breaking the waves: en historie om tro og kjærlighet - 30. august 2007

Les hele saken ›

Arsenikk og gamle kniplinger: om hyllebærvin og arsenikk - 30. august 2007

Les hele saken ›

Arsenikk og gamle kniplinger: menn som kvinner og vice versa - 30. august 2007

Les hele saken ›

Møt saabye christensen til debatt på centralteatret - 19. april 2007

Les hele saken ›

Spellemann på taket: hva vi forlater? ikke stort, bare anatevka - 14. mars 2007

Les hele saken ›

Trenger du en vitamininsprøytning for å komme igjennom vinteren? - 28. februar 2007

Les hele saken ›

Oslo nye teater as søker vikar for markedskonsulent - 31. januar 2007

Les hele saken ›

Audition: 7 mannlige dansere med stepp- og sangerfaring - 22. januar 2007

Les hele saken ›

En himmel full av stjerner: å være vanlig i mediene - 17. januar 2007

Les hele saken ›

En himmel full av stjerner: du kommer til å bli kjendis - 17. januar 2007

Les hele saken ›

Himmel full av stjerner: du kommer til å bli kjendis - 17. januar 2007

Les hele saken ›

Oslo nye teater as søker leder for rekvisittavdelingen - 9. januar 2007

Les hele saken ›

Vinneren av kjempesjansen er spellemann i spellemann på taket - 29. november 2006

Les hele saken ›

Kjempesjansevinner har startet prøver på spellemann på taket - 27. november 2006

Les hele saken ›

Kjempesjansevinner ihar startet prøver på spellemann på taket - 27. november 2006

Les hele saken ›

Oslo nye teater søker statister til en himmel full av stjerner! - 11. oktober 2006

Les hele saken ›

Om bruk av rollespill i litteraturundervisningen - 15. september 2006

Les hele saken ›

Teacher-in-role as «polonius» – students-in-role as rosenkrantz and guildenstern – as exposition - 15. september 2006

Les hele saken ›

Anders jahres kulturpris til svein sturla hungnes - 11. september 2006

Les hele saken ›

Manndomsprøven: alderdomsprøven av s. b. osvold - 8. september 2006

Les hele saken ›

Spellemann på taket neste musikal ut på oslo nye teater - 7. september 2006

Les hele saken ›

Ibsenfestivalen med peer gynt på oslo nye centralteatret - 24. august 2006

Les hele saken ›

Ulv og engel – møt leonard cohen på oslo nye hovedscenen - 3. mai 2006

Les hele saken ›

Fruen fra det indiske hav: bollywood-verdens største - 13. mars 2006

Les hele saken ›

Skulle det dukke opp flere lik er det bare å ringe… - 25. november 2005

Les hele saken ›