Oslo Nye - Hele byens teater

Kjøp billetter
Kjøp billetter

Breaking the waves: en historie om tro og kjærlighet

Arkiv

Av og til er det slik, at et enkelt kunstverk på en unik måte foregriper eller synliggjør et skifte i tidsånd; en endring i trend og tankesett.

Et slikt forandringens øyeblikk inntraff under Cannes-festivalen i 1996, med visningen av Lars von Triers Breaking the Waves. Filmen ble en internasjonal sensasjon, men utløste også en bølge av uvanlig heftige diskusjoner.

Undertegnede var blant de 3500 journalistene som overvar verdenspremieren på Breaking the Waves i Cannes, og jeg kan levende gjenkalle den intense atmosfæren i kinosalen etter visningen. Etter rulleteksten fulgte noen sekunders nærmest lamslått stillhet, før applausen eksploderte. Sjelden har så mange garvede filmkritikere sett så fortumlede ut som da de vaklet ut i middelhavslyset denne maidagen. Rundt meg summet stemmer fra sønder?knuste, overbegeistrede og opprørte kolleger:
Hva i himmelens navn var dette for en slags film?
De fleste var enige om at vi nettopp hadde opplevd et sus av virkelig storhet. Men mange var også provoserte. Var Lars von Trier en sadistisk manipulator, som moret seg med å filleriste oss med følelsesmessig pornografi? Eller ville han i fullt alvor fortelle en moderne helgenlegende om et ?kjærlighetsmirakel?
Brått føltes det som om hele stemningen i den glamorøse festivalbyen hadde forandret seg. Vanligvis så blaserte og kyniske filmjournalister havnet i opp?hetede debatter om gudsbilder, offervilje og ulike sannhetsbegreper.
– Egentlig er vi vel alle skapreligiøse, konkluderte en engelsk kollega.
Andre foretrakk å diskutere Breaking the Waves i mer prosaiske termer. De analyserte Bess-skikkelsens mentale helse, undertrykte lengsler og kvinnefiendtlige omgivelser, og følte at filmen tok en uakseptabel vending med sitt avsluttende bilde – de himmelske kirkeklokkene.

Mannen bak det hele forholdt seg taus. Hardt plaget av angst, blant annet for å fly, var ikke Lars von Trier selv til stede i Cannes. Men han sendte ut en pressemelding der han forklarte at han hittil hadde beskjeftiget seg med ondskapen, og nå ville han lage film om det absolutt gode. For øvrig fikk vi tolke filmen som vi ville…
Og tolkningene florerte. Den påfølgende sommeren og høsten fortsatte de følelsesladde meningsutvekslingene om Breaking the Waves, både i media og blant kinopublikum. Von Trier må ha gledet seg over oppstyret. Han har alltid vært mer opptatt av å utfordre enn å behage.
– En film skal være som en stein i skoen, hevder han. Og Breaking the Waves traff definitivt en nerve.

I dag kan det kanskje være vanskelig å forstå hvorfor filmen skapte så voldsomme reaksjoner. Utvilsomt hadde det noe med tidspunktet å gjøre. Verden så annerledes ut for 11 år siden. Populærkulturen var gjennomsyret av ironi. Ord som «tro» og «moral» vokste i munnen. Det var flaut å ta noe for alvorlig. Religiøs overbevisning og fundamentalisme var begreper de færreste forholdt seg til.

I et slikt perspektiv ble det komplisert å håndtere en film som opererer både på et realistisk og et mytisk-religiøst nivå.
Breaking the Waves er en skillingsvise-enkel historie med følelsesmessige brådyp og metafysisk overbygning, om møtet mellom en kjekk sjømann og en renhjertet jomfru i et værbitt, storslagent landskap. Fortellingen er inndelt i kapitler, som minner oss på at vi befinner oss i en fabelverden, men den blir fortalt i en realistisk, dokumentarisk stil, som får oss til å oppleve alt vi ser som «sant». Og med et tematisk heksebrygg av sex, kjærlighet, gudstro, skyld, godhet, død og oppstandelse, var det åpenbart at von Trier pirket borti noe som hadde forblitt uberørt av de fleste filmskapere i nyere tid.

Breaking the Waves er enten en vakker film med en urovekkende undertekst, eller en urovekkende film med en vakker undertekst. Uansett er det noe underlig som foregår her, skrev en forvirret filmanmelder.
Det handlet også om regissøren Lars von Trier, og hva slags forventninger man på denne tiden hadde til den lynbegavede dansken, ansett som en pionér i europeisk kunstfilm. Hans tidligere spillefilmer, den såkalte Europa-trilogien (Element of Crime, Epidemic og Europa) framstod som disiplinerte formeksperimenter, preget av en heller kjølig distanse til det menneskelige univers. Derfor var ingen forberedt på det ras av utemmede følelser som kjennetegner Breaking the Waves. Enkelte filmkritikere ville ha seg frabedt at von Trier nærmest tvang dem inn i denne forskrekkelige følelsesstormen.

I forbindelse med Norges-premieren på Breaking the Waves konfronterte jeg skuespilleren Stellan Skarsgård (som spiller filmens Jan) med dette, at mange beskyldte von Trier for å være en kynisk manipulator. Den vanligvis så godlynte Skarsgård reagerte med sinne og overraskelse.
Breaking the Waves er en svært personlig, alvorlig og følelsesladet film for Lars. Når han beskyldes for kynisme, sier det mer om den tiden vi lever i enn om von Trier, erklærte han.

Selv har von Trier gang på gang forsikret om at han ikke hadde noe ønske om å manipulere publikum eller gjøre narr av sterke følelser. Han omtaler gjerne Breaking the Waves som sitt pubertetsopprør; som en forsinket reaksjon på oppveksten i et kulturradikalt, ateistisk hjem, der føleri og sentimentalitet ble møtt med forakt. Som liten fikk han ikke lov til å gråte over Bambi. Desto mer gråt han over Bess, ifølge sikre kilder.

Von Trier, som i voksen alder konverterte til katolisismen, hevder også at Bess låner trekk fra ham selv, og han stiller seg helhjertet bak filmens moral: «Det eneste som kan gjøre et menneske fullkomment, er kjærligheten til et annet menneske».

Men dette at Bess går i døden på grunn av mannlig uforstand og grusomhet faller mange tungt for brystet. Filmen idealiserer en reaksjonær, selvutslettende  kvinnetype, hevder enkelte.

Von Trier er imidlertid ikke ute etter å skildre en moderne kvinne. Handlingen i Breaking the Waves er lagt til et lite, avsidesliggende, pietistisk samfunn på 1970-tallet, der det finnes større sjanse for å finne en kvinne av Bess’ kaliber. Men hun er også inspirert av eventyrskikkelsen Gullhjerte og av lidende medsøstre i det klassiske melodramaet. Og kanskje er også dette noe av årsaken til at mange fant det problematisk å forholde seg til Bess’ skjebne. Som en nyskapende regissør, ute etter å utfordre sitt publikum, skjønte von Trier at religion var noe av det nærmeste man kunne komme et tabubelagt filmtema på midten av 1990-tallet. I tillegg var han så frekk at han blandet den religiøse tematikken inn i en nærmest skamløst melodramatisk historie. I dag har melodramaet fått en renessanse, ikke minst gjennom «hippe» filmskapere som Pedro Almodovar og Baz Luhrmann. Men for ti år siden var dette fremdeles betraktet som en litt latterlig lavstatus-sjanger som fortrinnsvis ble dyrket i såpeoperaer og kiosklitteratur, samt av ironikere med sans for kitch og camp.

Lars von Trier har alltid likt å utforske forskjellige sjangre. Han har laget sin egen vri på film noir, musikalen, folkekomedien og det brechtske teater (i tillegg til å finne opp det som nesten er blitt en egen sjanger, nemlig dogmefilmen…). Med Breaking the Waves henter han først og fremst elementer fra det melodramatiske kvinneuniverset (som han rendyrker ytterligere i Dancer in the Dark). Prototypen på den melodramatiske heltinnen er en hjertegod, uskyldig kvinne som utsettes for store prøvelser. Hun har liten mulighet til å unnslippe sin skjebne, fordi hun er hjelpeløs i sine følelsers vold eller fordi hun er underlagt et løfte. Hun er gjerne omgitt av svake og farlige menn, og opplever seksuell undertrykkelse eller seksuell frustrasjon.  Ofte går det henne ille. Men melodramaet sympatiserer med offeret. Den som lider mest, fortjener det minst. Heltinnen renvaskes til slutt, hennes dyd og oppofrelse anerkjennes og hun blir opphøyet gjennom sitt martyrium.
Den melodramatiske heltinne kan lett oppfattes som kuet og passiv, sett med moderne feministisk blikk. Men Bess er ikke noe viljeløst offer. Hun kan også betraktes som en opprører på sitt vis, en kvinne hvis normale instinkter brytes mot stivnede samfunn og fordommer. Bess handler fullkomment logisk og konsekvent ut ifra sitt univers. Hennes problem er kanskje ikke at hun føler for mye, men at hun er fanget i et samfunn med for trange rammer for tanke og adferd. Hennes evne til absolutt tro, total hengivelse og betingelsesløs kjærlighet kan også ses som et uttrykk for styrke og storhet. Selv om vi ikke fullt ut kan forstå eller forsvare Bess’ handlinger, påkaller hun vår dypeste respekt. Sånn sett er Breaking the Waves en film som feirer den dramatiske fortellingens evne til å føre oss inn i et annet menneskes univers, der vi er villige til å tro på det utrolige.
Breaking the Waves bar også varsler om nye kulturelle strømninger; det vi gjerne omtaler som «den nye oppriktigheten» og «The return of the repressed» – det fortrengtes tilbakekomst.

Mennesket vil ha sine mysterier. Og med sin intuitive følelse for tidsånd søkte von Trier med Breaking the Waves å gjenopplive mysteriet, uten å bli banal eller nostalgisk. Filmen tvinger oss til å reflektere over de mektige og grenseoverskridende kreftene som ligger i kjærligheten, lidenskapen, troen og tragedien. Og den gir oss en av fiksjonens mest gripende og uforglemmelige kvinneskikkelser: Bess, med sin rene sjel og sitt brennende hjerte, som ikke passer inn i vår tid, som kanskje heller ikke er av denne verden, men som elsker så inderlig at hun skaper mirakler både i himmelen og på jorden.

Se alle ›

Aud schønemann-prisen til birgitte victoria svendsen - 4. november 2013

Les hele saken ›

Ny adm. dir. og toleder-modell på oslo nye teater fra nyttår - 30. oktober 2013

Les hele saken ›

Ti vil bli administrerende direktør på oslo nye teater - 21. august 2013

Les hele saken ›

Neste kamp – en hundreårskrønike fra vålerenga på hovedscenen - 3. juni 2013

Les hele saken ›

Bystyret har i kveld bestemt at oslo nye teater blir prosjektteater. - 7. mars 2013

Les hele saken ›

Teatersjef ved oslo nye teater med tiltredelse 1. januar 2014 - 13. september 2012

Les hele saken ›

Jonas gardell på hovedscenen fredag 7.- og lørdag 8. oktober - 3. oktober 2011

Les hele saken ›

Jonas gardell på hovedscenen fredag 7/10 og lørdag 8/10 - 3. oktober 2011

Les hele saken ›

Se filmer fra våre forestillinger på smarttelefonen! - 6. september 2011

Les hele saken ›

Møt den farligste mannen fra chicagos underverden i grensen! - 5. april 2011

Les hele saken ›

Baby universe – supertilbud for nyhetsbrevmottagere! - 24. mars 2011

Les hele saken ›

Vår for min indre musikant – mel brooks om the producers - 20. januar 2011

Les hele saken ›

Underholdningsteatrets ridder – intervju med anders aldgård - 20. januar 2011

Les hele saken ›

Vår for min indre musikant – mel brooks om the porducers - 20. januar 2011

Les hele saken ›

Sjarmerende tanntroll premiereklare på trikkestallen - 11. januar 2011

Les hele saken ›

Flammende forsvar for oslo nye teater i dagbladet - 23. november 2010

Les hele saken ›

Hilde louise asbjørnsen vant dirigentkonkurransen maestro - 15. november 2010

Les hele saken ›

Hilde louise andersen vant dirigentkonkurransen maestro - 14. november 2010

Les hele saken ›

For konge og fedreland – shabana rehman i nasjonens tjeneste - 2. november 2010

Les hele saken ›

Ferske beats, blodig gatejustis, ung kjærlighet og shakespeare - 27. oktober 2010

Les hele saken ›

Opplev trollbyen i produksjon! under oslo kulturnatt - 15. september 2010

Les hele saken ›

Prosjektarbeid for lærere i 10. klasse og videregående skole - 24. august 2010

Les hele saken ›

The producers – neste store musikal på oslo nye teater - 17. august 2010

Les hele saken ›

Oslo nye teater ønsker velkommen til åpnet hus lørdag 21. august - 17. august 2010

Les hele saken ›

Prisbelønnet roman av karsten alnæs storsatsning på oslo nye teater - 4. juni 2010

Les hele saken ›

Kurt koker hodet: intervju med erlend loe og johannes joner - 27. april 2010

Les hele saken ›

På scenekanten-arrangement med kreftforeningen 16. februar - 8. februar 2010

Les hele saken ›

Møt muldvarpen vår på tanum karl johan 13. februar - 8. februar 2010

Les hele saken ›

På scenekanten-arrangement med kreftforeningen tirsdag 16. februar - 8. februar 2010

Les hele saken ›

Spring awakening: seksuell oppvåkning – fra sorg til glede og berikelse? - 26. januar 2010

Les hele saken ›

Spring awakening: finnes det en plass for meg? av kjersti horn - 26. januar 2010

Les hele saken ›

Kalenderpikene: skjebnedager – historien om kalenderpikene - 15. januar 2010

Les hele saken ›

Kalenderpikene: hva er the women´s institute (wi)? - 15. januar 2010

Les hele saken ›

Jo strømgren i samarbeid med tysk kunstner om hamsun-forestilling - 24. november 2009

Les hele saken ›

Aud schønemann-prisen til skuespiller jan martin johnsen - 22. oktober 2009

Les hele saken ›

Få med deg høstsonaten og på scenekanten onsdag 7. oktober - 1. oktober 2009

Les hele saken ›

Festforestilling til inntekt for aud schønemann-statue - 1. oktober 2009

Les hele saken ›

Få med deg høstsonaten og på scenekanten 7. oktober - 1. oktober 2009

Les hele saken ›

Festforestilling til inntekt for aud schønemann-skulptur - 1. oktober 2009

Les hele saken ›

Høstferietilbud på peer gynt – en vandreforestilling - 23. september 2009

Les hele saken ›

Studiemateriell for peer gynt-en vandreforestilling - 14. september 2009

Les hele saken ›

Peer gynt-en vandreforestilling: om de medvirkende - 10. september 2009

Les hele saken ›

Intensjonsavtale mellom kirkens nødhjelp og oslo nye teater - 9. juni 2009

Les hele saken ›

Norsk dramatikkfestival 2009 går av stabelen denne uken! - 25. mai 2009

Les hele saken ›

Avlyst forestilling edvard munch-alfa og omega i kveld - 18. februar 2009

Les hele saken ›

Edvard munch-alfa og omega: intervju med øystein røger - 4. februar 2009

Les hele saken ›

Siste forestillinger på singin’ in the rain og et dukkehjem - 3. november 2008

Les hele saken ›

Sesongpremiere på jul i blåfjell og jul med prøysen og snekker andersen. - 29. oktober 2008

Les hele saken ›

Ønsker å vise en mindre glossy side av virkeligheten - 26. august 2008

Les hele saken ›

Bli kjent med måne for livets stebarn på litteraturhuset - 14. august 2008

Les hele saken ›

Askeladden og de tre prinsesser i berget det blå: om de som står bak - 1. april 2008

Les hele saken ›

Askeladden og de tre prinsesser i berget det blå – rolleliste - 1. april 2008

Les hele saken ›

Elektra: mennesker og bjørner gjennom tusener av år - 11. mars 2008

Les hele saken ›

Moderne elektra får urpremiere på oslo nye centralteatret - 6. februar 2008

Les hele saken ›

Singin’ in the rain: historien om singin´in the rain - 24. januar 2008

Les hele saken ›

Singin´in the rain: stepp – en danseform i utvikling - 24. januar 2008

Les hele saken ›

Singin`in the rain: den stumme eller den støyende kunst? - 24. januar 2008

Les hele saken ›

Ryktene svirrer som sjokkerende kjærlighetsforhold. - 24. oktober 2007

Les hele saken ›

Lønns- og personalkonsulent søkes – fast stilling - 8. oktober 2007

Les hele saken ›

Breaking the waves: med et hjerte av gull kan mirakler skje … - 30. august 2007

Les hele saken ›

Breaking the waves: en historie om tro og kjærlighet - 30. august 2007

Les hele saken ›

Arsenikk og gamle kniplinger: om hyllebærvin og arsenikk - 30. august 2007

Les hele saken ›

Arsenikk og gamle kniplinger: menn som kvinner og vice versa - 30. august 2007

Les hele saken ›

Møt saabye christensen til debatt på centralteatret - 19. april 2007

Les hele saken ›

Spellemann på taket: hva vi forlater? ikke stort, bare anatevka - 14. mars 2007

Les hele saken ›

Trenger du en vitamininsprøytning for å komme igjennom vinteren? - 28. februar 2007

Les hele saken ›

Oslo nye teater as søker vikar for markedskonsulent - 31. januar 2007

Les hele saken ›

Audition: 7 mannlige dansere med stepp- og sangerfaring - 22. januar 2007

Les hele saken ›

En himmel full av stjerner: å være vanlig i mediene - 17. januar 2007

Les hele saken ›

En himmel full av stjerner: du kommer til å bli kjendis - 17. januar 2007

Les hele saken ›

Himmel full av stjerner: du kommer til å bli kjendis - 17. januar 2007

Les hele saken ›

Oslo nye teater as søker leder for rekvisittavdelingen - 9. januar 2007

Les hele saken ›

Vinneren av kjempesjansen er spellemann i spellemann på taket - 29. november 2006

Les hele saken ›

Kjempesjansevinner har startet prøver på spellemann på taket - 27. november 2006

Les hele saken ›

Kjempesjansevinner ihar startet prøver på spellemann på taket - 27. november 2006

Les hele saken ›

Oslo nye teater søker statister til en himmel full av stjerner! - 11. oktober 2006

Les hele saken ›

Om bruk av rollespill i litteraturundervisningen - 15. september 2006

Les hele saken ›

Teacher-in-role as «polonius» – students-in-role as rosenkrantz and guildenstern – as exposition - 15. september 2006

Les hele saken ›

Anders jahres kulturpris til svein sturla hungnes - 11. september 2006

Les hele saken ›

Manndomsprøven: alderdomsprøven av s. b. osvold - 8. september 2006

Les hele saken ›

Spellemann på taket neste musikal ut på oslo nye teater - 7. september 2006

Les hele saken ›

Ibsenfestivalen med peer gynt på oslo nye centralteatret - 24. august 2006

Les hele saken ›

Ulv og engel – møt leonard cohen på oslo nye hovedscenen - 3. mai 2006

Les hele saken ›

Fruen fra det indiske hav: bollywood-verdens største - 13. mars 2006

Les hele saken ›

Skulle det dukke opp flere lik er det bare å ringe… - 25. november 2005

Les hele saken ›