Oslo Nye - Hele byens teater

Kjøp billetter
Kjøp billetter

Amerikansk teater i mellomkrigstiden

Arkiv

Selv om velkjente skikkelser som Tennessee Williams, Arthur Miller og Edward Albee skulle komme til senere, var konsentrasjonen av kreativitet, nyskaping og energi i 1920- og ’30-årene unik. Dette var perioden da drama ble en voksen og selvstendig kunstform i USA. Fremveksten av ny sceneteknologi, en ny generasjon forfattere, skuespillere, instruktører og scenografer, og et mer sofistikert og søkende publikum, bidro til en voldsom synergieffekt som forvandlet Broadway i New York til det geografiske og symbolske sentrum for scenekunst i den vestlige verden. Suksess i amerikansk teater ble nå ensbetydende med suksess på Broadway og en ”hit” der ble definert som mer enn hundre forestillinger.
Dette var også perioden hvor turnékompaniene og teatermonopolene på eiersiden vek til side for en bevegelse tvers over landet kjent som ”the Little Theater movement”. Egne lokale teaterkompanier ble etablert i mange byer og flere produsenter ble opptatt av å satse kunstnerisk og ikke bare kommersielt. Små teatergrupper som Provincetown Players og Washington Square Players og selvstendige, idealistiske produsenter som det prestisjefylte Theatre Guild fikk avgjørende betydning for utviklingen av dramatikere som Eugene O’Neill.

Broadways Mount Everest
Fra 1920 til 1934 var O’Neill den mest produktive og anerkjente forfatteren på Broadway. Selv om han ruvet som Mount Everest i landskapet var det mange omkringliggende fjell og bakketopper. Andre dramatikere i perioden som kastet lange skygger var Maxwell Anderson, kjent for sine symbolske og historiske dramaer skrevet på vers; Sidney Howard, som i tillegg til sine mange problemdramaer skrev filmmanuset til Tatt av vinden (1939); Thornton Wilder, forfatter av Byen vår (1938), det eneste stykket fra mellomkrigstiden som kan måle seg i klassikerstatus med O’Neills Lang dags ferd mot natt (1940/1956); Lillian Hellman, forfatter av moderne klassikere som The Children’s Hour (1934) og De små revene (1939); og sist men ikke minst, Elmer Rice og Clifford Odets, den politiske venstresidens fremste dramatikere på henholdsvis 1920- og ’30-tallet.
Genremessig var perioden preget av en bevegelse vekk fra tradisjonelle tragedier og melodramaer i retning av realisme, naturalisme og ekspresjonisme. Et vesentlig varsel om den nye tid var O’Neills første helaftens forestilling Bak horisonten, som hadde premiere på Broadway 2. februar 1920. I tråd med realismens prinsipper var karakterene nå mer sammensatte; alle hadde mer eller mindre krav på publikums sympati og forståelse. Skildringen av rett og galt var ikke lenger svart-hvitt, som i melodramaene, og karakterene var ikke lenger fyrster og prinser, som i den klassiske tragedien.
I naturalistiske stykker var rollefigurene styrt av arv og miljø, og av rene tilfeldigheter. Naturalistiske skuespill som The Hairy Ape (1922) av O’Neill, Street Scene (1929) av Elmer Rice og Dead End (1935) av Sidney Kingsley bidro til at nye typer og situasjoner, særlig fra de lavere samfunnslag, ble fremstilt på scenen og tatt på alvor.
Ekspresjonismen brakte inn et sterkt subjektivt element, hvor scenen ble omdannet til et lerret hvor dramatikeren skapte et symbolsk, allegorisk eller abstrakt bilde av virkeligheten. O’Neills Keiseren Jones (1920) regnes som det første ekspresjonistiske skuespillet i USA. Andre viktige eksempler er The Adding Machine (1923) av Elmer Rice, om den ”lille mann” og hans skjebne i en urbanisert, mekanisk og fremmedgjort verden, og Machinal (1928) av Sophie Treadwell, som beskriver den samme virkeligheten fra en kvinnes perspektiv.

Kvinner og komedier
I tillegg til det høye kunstneriske nivået og fornyelsen av de tradisjonelle teaterformene, er perioden spesiell fordi så mange kvinner var med på å sette sitt preg på teateret også bak scenen. De arbeidet primært som forfattere, men også som produsenter og instruktører. Tre kvinner gikk av med den pretisjefylte Pulitzerprisen i løpet av disse årene: Zona Gale i 1920, Susan Glaspell i 1931 og Zoë Akins i 1935. Andre fremtredende kvinnelige dramatikere i mellomkrigstiden var Rachel Crothers, Edna Ferber og Clare Boothe Luce.
Mellomkrigstiden var en glanstid for komediegenren. I tråd med tradisjonen handlet det ofte om ekteskapelige forviklinger, utroskap eller innbilt utroskap, maktkamp mellom kjønnene og forholdet mellom foreldre og barn. Mens George Kelly og George S. Kaufman skrev mer folkelige og satiriske komedier, var Philip Barry og S.N. Behrman kjent for sine sofistikerte salongkomedier fra sosietetens øvre luftlag med høy sigarføring og fri flyt av champagne og vittige replikker.

Nye fronter
Selv om 1. verdenskrig hadde avgjørende betydning for utviklingen av en ny, moderne tidsalder med nye normer og større individuell frihet, ble krigen relativt sjelden skildret på scenen. To vesentlige unntak er What Price Glory? (1924) av Maxwell Anderson og Laurence Stallings og Bury the Dead (1936) av Irwin Shaw. I trettiårene begynte også varslene om fascismens fremmarsj å komme i skuespill, noe vi kan se i stykkene Rain from Heaven (1934) av S.N. Behrman, Idiot’s Delight (1936) av Robert E. Sherwood og Watch on the Rhine (1941) av Lillian Hellman.
I denne perioden begynte amerikanske dramatikere også å skildre situasjonen for landets afroamerikanske minoritet i skuespill som Keiseren Jones (1920) og All God’s Chillun Got Wings (1924) av O’Neill; Porgy (1927) av DuBose og Dorothy Heyward, som dannet utgangspunkt for Gershwin-musikalen Porgy og Bess (1935); In Abrahams Bosom (1926) av Paul Green og Guds grønne enger (1929) av Marc Connelly. Alle disse forfatterne var hvite. Harlem (1929) av Wallace Thurman og Mulatto (1935) av Langston Hughes var derimot blant de første dramaene på Broadway skrevet av afroamerikanere selv.

Nils Axel Nissen, Universitetet i Oslo

Se alle ›

Aud schønemann-prisen til birgitte victoria svendsen - 4. november 2013

Les hele saken ›

Ny adm. dir. og toleder-modell på oslo nye teater fra nyttår - 30. oktober 2013

Les hele saken ›

Ti vil bli administrerende direktør på oslo nye teater - 21. august 2013

Les hele saken ›

Neste kamp – en hundreårskrønike fra vålerenga på hovedscenen - 3. juni 2013

Les hele saken ›

Bystyret har i kveld bestemt at oslo nye teater blir prosjektteater. - 7. mars 2013

Les hele saken ›

Teatersjef ved oslo nye teater med tiltredelse 1. januar 2014 - 13. september 2012

Les hele saken ›

Jonas gardell på hovedscenen fredag 7.- og lørdag 8. oktober - 3. oktober 2011

Les hele saken ›

Jonas gardell på hovedscenen fredag 7/10 og lørdag 8/10 - 3. oktober 2011

Les hele saken ›

Se filmer fra våre forestillinger på smarttelefonen! - 6. september 2011

Les hele saken ›

Møt den farligste mannen fra chicagos underverden i grensen! - 5. april 2011

Les hele saken ›

Baby universe – supertilbud for nyhetsbrevmottagere! - 24. mars 2011

Les hele saken ›

Vår for min indre musikant – mel brooks om the producers - 20. januar 2011

Les hele saken ›

Underholdningsteatrets ridder – intervju med anders aldgård - 20. januar 2011

Les hele saken ›

Vår for min indre musikant – mel brooks om the porducers - 20. januar 2011

Les hele saken ›

Sjarmerende tanntroll premiereklare på trikkestallen - 11. januar 2011

Les hele saken ›

Flammende forsvar for oslo nye teater i dagbladet - 23. november 2010

Les hele saken ›

Hilde louise asbjørnsen vant dirigentkonkurransen maestro - 15. november 2010

Les hele saken ›

Hilde louise andersen vant dirigentkonkurransen maestro - 14. november 2010

Les hele saken ›

For konge og fedreland – shabana rehman i nasjonens tjeneste - 2. november 2010

Les hele saken ›

Ferske beats, blodig gatejustis, ung kjærlighet og shakespeare - 27. oktober 2010

Les hele saken ›

Opplev trollbyen i produksjon! under oslo kulturnatt - 15. september 2010

Les hele saken ›

Prosjektarbeid for lærere i 10. klasse og videregående skole - 24. august 2010

Les hele saken ›

The producers – neste store musikal på oslo nye teater - 17. august 2010

Les hele saken ›

Oslo nye teater ønsker velkommen til åpnet hus lørdag 21. august - 17. august 2010

Les hele saken ›

Prisbelønnet roman av karsten alnæs storsatsning på oslo nye teater - 4. juni 2010

Les hele saken ›

Kurt koker hodet: intervju med erlend loe og johannes joner - 27. april 2010

Les hele saken ›

På scenekanten-arrangement med kreftforeningen 16. februar - 8. februar 2010

Les hele saken ›

Møt muldvarpen vår på tanum karl johan 13. februar - 8. februar 2010

Les hele saken ›

På scenekanten-arrangement med kreftforeningen tirsdag 16. februar - 8. februar 2010

Les hele saken ›

Spring awakening: seksuell oppvåkning – fra sorg til glede og berikelse? - 26. januar 2010

Les hele saken ›

Spring awakening: finnes det en plass for meg? av kjersti horn - 26. januar 2010

Les hele saken ›

Kalenderpikene: skjebnedager – historien om kalenderpikene - 15. januar 2010

Les hele saken ›

Kalenderpikene: hva er the women´s institute (wi)? - 15. januar 2010

Les hele saken ›

Jo strømgren i samarbeid med tysk kunstner om hamsun-forestilling - 24. november 2009

Les hele saken ›

Aud schønemann-prisen til skuespiller jan martin johnsen - 22. oktober 2009

Les hele saken ›

Få med deg høstsonaten og på scenekanten onsdag 7. oktober - 1. oktober 2009

Les hele saken ›

Festforestilling til inntekt for aud schønemann-statue - 1. oktober 2009

Les hele saken ›

Få med deg høstsonaten og på scenekanten 7. oktober - 1. oktober 2009

Les hele saken ›

Festforestilling til inntekt for aud schønemann-skulptur - 1. oktober 2009

Les hele saken ›

Høstferietilbud på peer gynt – en vandreforestilling - 23. september 2009

Les hele saken ›

Studiemateriell for peer gynt-en vandreforestilling - 14. september 2009

Les hele saken ›

Peer gynt-en vandreforestilling: om de medvirkende - 10. september 2009

Les hele saken ›

Intensjonsavtale mellom kirkens nødhjelp og oslo nye teater - 9. juni 2009

Les hele saken ›

Norsk dramatikkfestival 2009 går av stabelen denne uken! - 25. mai 2009

Les hele saken ›

Avlyst forestilling edvard munch-alfa og omega i kveld - 18. februar 2009

Les hele saken ›

Edvard munch-alfa og omega: intervju med øystein røger - 4. februar 2009

Les hele saken ›

Siste forestillinger på singin’ in the rain og et dukkehjem - 3. november 2008

Les hele saken ›

Sesongpremiere på jul i blåfjell og jul med prøysen og snekker andersen. - 29. oktober 2008

Les hele saken ›

Ønsker å vise en mindre glossy side av virkeligheten - 26. august 2008

Les hele saken ›

Bli kjent med måne for livets stebarn på litteraturhuset - 14. august 2008

Les hele saken ›

Askeladden og de tre prinsesser i berget det blå: om de som står bak - 1. april 2008

Les hele saken ›

Askeladden og de tre prinsesser i berget det blå – rolleliste - 1. april 2008

Les hele saken ›

Elektra: mennesker og bjørner gjennom tusener av år - 11. mars 2008

Les hele saken ›

Moderne elektra får urpremiere på oslo nye centralteatret - 6. februar 2008

Les hele saken ›

Singin’ in the rain: historien om singin´in the rain - 24. januar 2008

Les hele saken ›

Singin´in the rain: stepp – en danseform i utvikling - 24. januar 2008

Les hele saken ›

Singin`in the rain: den stumme eller den støyende kunst? - 24. januar 2008

Les hele saken ›

Ryktene svirrer som sjokkerende kjærlighetsforhold. - 24. oktober 2007

Les hele saken ›

Lønns- og personalkonsulent søkes – fast stilling - 8. oktober 2007

Les hele saken ›

Breaking the waves: med et hjerte av gull kan mirakler skje … - 30. august 2007

Les hele saken ›

Breaking the waves: en historie om tro og kjærlighet - 30. august 2007

Les hele saken ›

Arsenikk og gamle kniplinger: om hyllebærvin og arsenikk - 30. august 2007

Les hele saken ›

Arsenikk og gamle kniplinger: menn som kvinner og vice versa - 30. august 2007

Les hele saken ›

Møt saabye christensen til debatt på centralteatret - 19. april 2007

Les hele saken ›

Spellemann på taket: hva vi forlater? ikke stort, bare anatevka - 14. mars 2007

Les hele saken ›

Trenger du en vitamininsprøytning for å komme igjennom vinteren? - 28. februar 2007

Les hele saken ›

Oslo nye teater as søker vikar for markedskonsulent - 31. januar 2007

Les hele saken ›

Audition: 7 mannlige dansere med stepp- og sangerfaring - 22. januar 2007

Les hele saken ›

En himmel full av stjerner: å være vanlig i mediene - 17. januar 2007

Les hele saken ›

En himmel full av stjerner: du kommer til å bli kjendis - 17. januar 2007

Les hele saken ›

Himmel full av stjerner: du kommer til å bli kjendis - 17. januar 2007

Les hele saken ›

Oslo nye teater as søker leder for rekvisittavdelingen - 9. januar 2007

Les hele saken ›

Vinneren av kjempesjansen er spellemann i spellemann på taket - 29. november 2006

Les hele saken ›

Kjempesjansevinner har startet prøver på spellemann på taket - 27. november 2006

Les hele saken ›

Kjempesjansevinner ihar startet prøver på spellemann på taket - 27. november 2006

Les hele saken ›

Oslo nye teater søker statister til en himmel full av stjerner! - 11. oktober 2006

Les hele saken ›

Om bruk av rollespill i litteraturundervisningen - 15. september 2006

Les hele saken ›

Teacher-in-role as «polonius» – students-in-role as rosenkrantz and guildenstern – as exposition - 15. september 2006

Les hele saken ›

Anders jahres kulturpris til svein sturla hungnes - 11. september 2006

Les hele saken ›

Manndomsprøven: alderdomsprøven av s. b. osvold - 8. september 2006

Les hele saken ›

Spellemann på taket neste musikal ut på oslo nye teater - 7. september 2006

Les hele saken ›

Ibsenfestivalen med peer gynt på oslo nye centralteatret - 24. august 2006

Les hele saken ›

Ulv og engel – møt leonard cohen på oslo nye hovedscenen - 3. mai 2006

Les hele saken ›

Fruen fra det indiske hav: bollywood-verdens største - 13. mars 2006

Les hele saken ›

Skulle det dukke opp flere lik er det bare å ringe… - 25. november 2005

Les hele saken ›